Turvallisen ydinvoiman Suomi

Blogi

Ydinvoiman vastustuksen vaakakupissa painaa ydinjäte ja suurturman mahdollisuus, toisella puolella kasvava energiantarve sekä paikkakunnan saamat hyödyt. Suomen ydinvoimaloiden turvallisuusvaatimukset ovat erittäin korkeat, ja laitoksilla vallitsee korkea turvallisuuskulttuuri, joten ei pitäisi olla epäselvyyttä siitä, etteikö suomalainen ydinvoima olisi turvallista. Käydään nyt kuitenkin asiaa läpi, mikäli jotakuta vielä mietityttää. Ydinvoimalat on varustettu moninkertaisilla turvajärjestelmillä, joiden avulla häiriöt toiminnassa havaitaan ja saadaan välittömästi hallintaan. Mikäli voimalan missään osassa esiintyy häiriö, tullaan laitos sammuttamaan.

Olkiluodon kallioperää on tutkittu 1980-luvulta lähtien. Tutkimukset ovat osoittaneet, että pohjavesi on satojen metrien syvyydessä hapetonta ja sen virtaukset vähäisiä. Käytetyn polttoaineen uraani on erittäin hitaasti liukenevassa muodossa. Polttoaineniput laitetaan kapseliin, jonka sisäosa suojaa nippuja syvällä kalliossa tapahtuvalta mekaaniselta rasitukselta. Kapselin ulkokuori on hyvin korroosiota kestävää kuparia. Bentoniitti on tunnelin täyteaine, joka eristää loppusijoituskapselin sitä ympäröivästä kalliosta. Kapselit sijoitetaan 400-700 metrin syvyyteen peruskallioon, jolloin vältetään maanpäällisten muutosten vaikutus kapseleiden lähiympäristöön.

Koko Suomen valtion alueella ei ole litosfäärilaatan saumakohtaa, joka on todennäköisin paikka luonnonkatastrofin syntyyn. Lähin tällainen sijaitsee Islannissa. OL3:een ollaan rakentamassa suojakuorta, joka tulee kestämään tsunamin ja jumbojetin törmäyksen. Vanhempia laitoksia ollaan paranneltu, ja ne kestävät pienempien lentokoneiden törmäyksiä.

Maanvyörymätkään eivät saisi aikaan Itämeressä tarpeeksi suurta aaltoa, sillä Itämeren keskisyvyys on 60 m, ja tsunamiin vaaditaan useiden kilometrien syvyys. Voimalat on rakennettu siten, että ne kestävät sellaisen suuruusluokan maanjäristyksiä, jollaisia voi tapahtua Suomessa korkeintaan kerran sadassatuhannessa vuodessa.

Ja niille jotka vielä pelkäävät säteilyn vaaroja. Suomessa asuva henkilö saa luonnonlähteistä noin 3700 mSv:n säteilyannoksen vuodessa. Viranomaisen (STUK) asettama annosraja ydinvoimalaitoksen lähialueella asuvalle henkilölle, ydinvoimalaitoksesta aiheutuvalle säteilyannokselle on 100 mSv/v. Olkiluodossa säteilyä tulee alle 1 mSv/v.

Uskon, että suurin syy ydinvoimakielteiseen asennoitumiseen on tietämättömyys. Suosittelenkin kaikille kesäistä tutustumisretkeä ydinvoimalaan, jotta kyseiseen aiheeseen liittyvä tietopankkinne kasvaa vaaditulle tasolle.

Elina Laaksonen,
KNL:n liittohallituksen jäsen Kaakkois-Suomesta ja ympäristötyöryhmän pj

Kommentti artikkeliin “Turvallisen ydinvoiman Suomi
  1. aneanonym sanoo:

Tämä on oikein pätevä syy vastustaa ydinvoimaa: http://www.youtube.com/watch?v=0Fx0TBYMH_k

Inhimillisiä virheitä sattuu joka paikassa, myös ydinvoimaloissa.

Jos ydinvoimalat ovat niin kamalan turvallisia, miksi vakuutusyhtiöt eivät vakuuta niitä?

Lisäksi ydinvoiman riskit pelottavat minua. Ihminen ei ole rationaalinen eläin, kuten usein kuulee väitettävän.

Ota kantaa