Talouskuria perheessä

Blogi

Ajaudun säännöllisin väliajoin keskustelemaan politiikasta sellaisten henkilöiden kanssa, jotka eivät ymmärrä siitä tuon taivaallista, tai jotka eivät koe olevansa missään tekemisissä sen kanssa. Kun kerron puoluekannakseni Kokoomuksen, usein vastakysymys on, että ”oletko sä sit joku rikas, vai onks sun vanhemmat rikkaita?”.

Joskus se melkein jopa loukkaa minua; olenhan syntynyt köyhään kuusilapsiseen suurperheeseen, jossa äiti on käytännössä aina perheen perustamisesta lähtien ollut kotiäitinä ja isä oli suorittavan tason työntekijä julkisella sektorilla, kunnes jäi ennenaikaiselle eläkkeelle fyysisen rasittuneisuuden vuoksi.

Lompakon paksuudesta huolimatta perheemme oli hengeltään hyvin porvarillinen. Koti, uskonto ja isänmaa olivat meidän perheessä kovia sanoja. Pieni kirjahylly täyttyi lukuisten Raamattujen, virsikirjojen ja postillojen lisäksi erinäisestä sotakirjallisuudesta. Taloudelliset realiteetit pakottivat vanhempani ”niinistömäiseen” talouskuriin. Kumminkin tämä talouskuri tuli jostain selkärangasta ilman suurempia jupinoita, ja sen kanssa opittiin elämään jollain tasolla.

Äitini koki erityisen harmilliseksi sen, ettei yhteiskunta mitenkään palkinnut alituista säästämistä kaikesta mahdollisesta – päinvastoin. Hän sanoikin, että jos olisi tuhlannut kaiken rahan – vaikkapa ryypännyt ne – hän olisi saanut tukea kunnan sosiaalitoimesta, mutta perheemme oli vastuullinen rahankäytössä, eikä tukea herunut.

Tätä taustaa vasten tuntuu merkilliseltä seurata tämän ajan keskustelua sosiaaliturvasta. 1-2-lapsiset perheet valittavat, kuinka raha ei meinaa riittää ja että perusturvaa pitää korottaa – satanen mulle, satanen tolle. On tainnut jäädä huomaamatta näiltä se tosiseikka, ettei mikään raha riitä, jos ei opi sanomaan ”ei” erinäisille houkutuksille.

Hannu Heikkinen,

Liittohallituksen jäsen ja Kokoomusnuorten turvallisuupoliittisen työryhmän jäsen

Kommentti artikkeliin “Talouskuria perheessä
  1. sainio sanoo:

Tässä sun täytyy huomioida että se on nimenomaan kokoomus, joka tekee sosiaaliturvasta niin joustamatonta. Tämän päivän nuorisotyöttömyys johtuu pitkälle siitä, että nuoret menettävät euron eurosta mikä muuten tulisi sossun luukulta ja hyvin harva todellisuudessa ilman pätkätöillä kerättyä työkokemusta pääsee vakituiseen työsuhteeseen. Työstä pitää maksaa palkka. Toinen miten sinä, vanhempas siskos ja veljes elitte pyhällä hengellä ennen alvin korotuksia oli myös eriasia kuin tänä päivänä kun köyhältä viedään kaikki. Sinä ja sun mielikuvitusystäväs saisitte vähä miettiä.

Ota kantaa