Korkeakoulupolitiikka ei ole aluepolitiikkaa

Blogi

Hallitusohjelman linjaus ammattikorkeakoulujen rahoitusta ja hallintoa koskevasta lainsäädäntöuudistuksesta on herättänyt viime aikoina runsaasti keskustelua julkisuudessa. Ammattikorkeakoulut muutetaan itsenäisiksi oikeushenkilöiksi, ja vastuu niiden perusrahoituksesta siirretään kunnilta valtiolle. Samalla toteutetaan vallitsevan taloustilanteen edellyttämät säästötoimet. Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyössä kannustetaan ulkopuolisen rahoituksen lisäämiseen.

Säästötavoitteet tarkoittavat ennen kaikkea rakenteellisia uudistuksia. Suomessa ammattikorkeakouluverkosto on laajentunut hallitsemattomasti. Suomessa on 25 ammattikorkeakoulua ja 160 sivutoimipistettä. Sivutoimipiste löytyy siis lähes joka toisesta kunnasta! Kun sivutoimipisteiden sisäänpääsyrajat ovat alhaiset, pienille paikkakunnille hakeutuu luonnollisesti lähtötasoltaan heikompaa opiskelijamateriaalia. Sivutoimipisteet tuottavat tradenomeja ja insinöörejä suoraan työttömyyskortistoon. Toki poikkeuksiakin löytyy. Merkittäviä säästöjä on saavutettavissa vain sivutoimipisteverkostoa karsimalla.

Ammattikorkeakoulu-uudistuksessa on kiinnitettävä myös erityistä huomiota yhteiskunnan tulevaisuuden tarpeisiin. Koulutusmäärät on sovitettava työvoiman tarpeeseen. Koulutusta on lisättävä etenkin sosiaali- ja terveydenhuoltoaloilla, joilla työntekijöistä on jo nyt huutava pula. Aloituspaikkoja on karsittava sieltä, missä koulutettuja on yli tarpeen.

Hallitusohjelman mukaiset säästöt ovat toteutettavissa tinkimättä koulutuksen laadusta. Korkeakoulupolitiikkaa ei kuitenkaan pidä sekoittaa aluepolitiikkaan. Ammattikorkeakoulu joka kylässä ei ole itseisarvo. Keskittämällä ammattikorkeakouluyksiköt maakuntien keskuksiin kyetään turvaamaan laaja ja laadukas koulutustarjonta tinkimättä tasa-arvoisista mahdollisuuksista koulutukseen. Opiskelijan ja elinkeinoelämän kannalta on yhdentekevää, sijaitseeko korkeakoulu omassa vai naapurikunnassa.

Kirjoittaja on Kokoomuksen Nuorten liiton varapuheenjohtaja

Ota kantaa