Joukkoliikennelaki monopolien asialla

Blogi

Bussiyhtiö Onnibussi on saanut jälleen märän pyyhkeen päin kasvoja ELY-viranomaiselta 01.03.2013, kun heidän hakemuksensa reiteille Lahti-TurkuOulu-Haaparanta ja Oulu-Jyväskylä tulivat hylätyksi.

Päätöksen takana on jäätävä joukkoliikennelaki, jonka 22§ mukaan viranomainen voi hylätä reittiliikennehakemuksen jos viranomainen järjestää joukkoliikennepalvelut palvelusopimusasetuksen pohjalta sekä siitä aiheutuu jatkuvaa ja vakavaa haittaa harjoitetulle liikenteelle.

Valitettavasti en ole onnistunut Internetistä löytämään itse ELY-keskuksen kyseistä päätöstä. En keksi päätökselle muuta perustetta kuin pyrkimyksen varmistamaa reitillä palvelevien yrityksien hyvän tuloksen. En syytä ELY-keskusta virheellisestä toimitavasta, mutta haluaisin silti saada lisätietoa reittiliikennelupien käsittelystä. Eikö hyvällä hallinnointitavalla sovitettaisi lupahakemuksia keskenään paremmin palvelevan tarjonnan aikaansaamiseksi?

Joukkoliikennelain pohjimmainen tavoite tulisi mielestäni olla matkustusturvallisuuden takaaminen sekä koko Suomen matkustusliikenteen perustarpeiden varmistaminen. Mikäli Onnibussin tulo markkinoille ei johda näiden tekijöiden heikkenemiseen, toimii joukkoliikennelaki itse itseään vastaan. Markkinaehtoisemmalla ratkaisuilla palvelumäärät kasvaisivat ja joukkoliikenteeseen syntyisi uusia innovaatioita.

Tärkeää olisi huomioida myös EU:n palvelusopimusasetuksen tavoitteet: varmistaa monilukuisemmat, luotettavemmat, korkealaatuisemmat ja edullisemmat palvelut. Jokainen voi itseltään kysyä olemmeko menossa tätä tavoitta kohti.

Liikenne- ja viestintäministeriö voisi myös selvittää mahdollisuutta liikenne palveluasetussopimuksen yleisen säännön tapaiseen järjestelyyn, jossa poikkeustapauksissa markkinaehtoiseen liikenteeseen voidaan säätää matkalipuille hintakatto ja liikennöitsijöille korvataan riittävät tappiot harvaan asutun maamme riittävän liikennöinnin varmistamisesta.

Kommentti artikkeliin “Joukkoliikennelaki monopolien asialla
  1. Niklas Karhu sanoo:

    Liikenneministeriö on suunnittelemassa tilaaja-tuottaja-malliin perustuvaa linja-autoliikennejärjestelmää koko maahan. Tällainen järjestelmä on käytössä Pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Muualla joukkoliikenne, nykyisin toimii pääasiassa lipputuen varassa. Lipputuetut seutuliput kelpaavat nykyisin kaikissa vakiovuoroissa. Uudessa järjestelmässä liput kelpaavat vain tilatussa joukkoliikenteessä, jolloin kaikki liikenne pitää ostaa, kun nykyisin monilla maaseutualueilla joukkoliikenne hoidetaan itsekannattavana liikenteenä, ainoa valtion kustannus on lipputuki, joka on n. 60% lipun oikeasta hinnasta. Kaupunkien välinen liikenne on jäämässä markkinaehtoiseksi, ilman matkakortillisia paikallismatkustajia. Tämä laskee monien linjojen kannattavuuden tappiolliseksi, joka johtaa monien linjojen lakkauttamiseen. Esim. Tampere-Teisko-Ruovesi -liikenne joka siirtyi 2007 reittiliikenteestä tilaaja-tuottaja- mallin liikenteeksi. Muroleen kylän joukkoliikenne katosi ja Ruoveden matka-aika kasvoi 30min, sekä vuorotarjonta heikkeni. Teiskossa vuoromäärä laski 27:stä 17:sta. Kustannukset ovat yhteiskunnalle tältä linjalta suuremmat kuin lipputuen aikaan. Vastaavia esimerkkejä saadaan pian lisää. Liikenneministeriö aikoo sosialisoida joukkoliikenteemme.

Ota kantaa