Kokoomusnuorten roolimalli haussa?

Blogi

Puolueisiin liittyy toisinaan ihmisiä myös tietyn politiikasta irrallisen kulttuurin vuoksi. Aate ei siis aina ole ratkaisevin tekijä, vaan perinteet, elämäntapa ja symboliset merkitykset. Jos nämä syrjäyttävän aatteen puolueen yhdistävänä tekijänä, suunta ja tarkoitus katoavat. Valitettavasti olen kokoomusnuorissa joutunut havaitsemaan juuri tällaista, ja se myös ruokkii stereotypioita. Kokoomusnuoria pidetään usein ”rikkaiden kakaroina”. Se on turhauttavaa, koska varsinkin itse olen kaukana moisesta stereotypiasta. Joillekin porvarillisuus on ulospäin näkyvä tyyli ja elämäntapa, mutta minulle se on näkemys yksilön ja valtion suhteesta.

Politiikka on useimmiten pienten teknisten seikkojen parissa nykertelemistä. Periaatteettomuuden takia päättäjillä on tapana olla arvaamattomia. Monet julistautuvat ylpeästi pragmaatikoiksi tai reaalipoliitikoiksi, mikä antaa heille tekosyyn olla käsittelemättä periaatteita. Todellisuudessa “pragmaatikot” ovat vain huomaamattaan jonkun yleisesti hyväksytyn ajattelutavan vankeja. Periaatteet maksavat itsensä takaisin pitkällä aikavälillä, mutta vain välittömät vaikutukset näkyvät ja tulevat arvioiduiksi. Politiikassa pärjätäkseen on valitettavasti aina ajettava jonkun välittömiä hyötyjä.

Kokoomusnuorten kohdalla en pidä tarkoituksenmukaisena pyrkiä tekemään jatkuvia kompromisseja lyhyellä aikavälillä. Viime kädessä suuremman linjan ilmapiiri yhteiskunnassa määrittää sen, missä raameissa poliittisista yksityiskohdista sovitaan. Riesaksemme koituneet tiukka sääntely ja julkinen tuhlaus olivat ideologisia päätöksiä, ei käytännön ratkaisuja. Jos haluamme muuttaa yhteiskuntamme vallitsevaa olotilaa, meidän on tarjottava myös ideologinen vaihtoehto.

Mahdollisuus poiketa näkyvällä tavalla vallitsevasta ideologiasta on harvinaislaatuista ja arvokasta. Resursseja on ollut tapana tuhlata muutaman nuoren pyrkyrin henkilökohtaisen poliittisen uran edistämiseksi. Nuorellakaan ammattipoliitikolla ei kuitenkaan ole varaa purra ruokkivaa kättä; siis olla näkemyksiltään rohkea ja poikkeava. Se ei kokoomusnuoria lämmitä, jos liiton resurssein nouseva nuori poliitikko joutuu vastapalvelukseksi hylkäämään oman uransa tähden itsenäiset ajatuksensa. Tämän takia liiton suurin potentiaali on ennen kaikkea mahdollisuudessa puhua vilpittömästi niistä tärkeistä asioista, joita muut eivät voi tai eivät muuten vain uskalla ottaa esille.

Kirjoittaja on kuuluu liittohallitukseen, ja on puolueen jäsen neljännessä polvessa.

Tämä teksti on tiivistelmä Uuden Suomen puheenvuorossa julkaisemaani tekstiin:

2 kommenttia artikkeliin “Kokoomusnuorten roolimalli haussa?
  1. Anon. sivustakatsoja sanoo:

Blogikirjoituksen viesti on kuin suoraan kopioitu erään liiton puheenjohtajaehdokkaan, Susanna Kosken kampanjasta. Lisäksi on julkisesti tiedossa, että kirjoittaja on mainitun ehdokkaan avoin tukija.

Onko KNL:n liittohallituksessa tai keskustoimistolla hyväksytty linjaus, että yksittäisen ehdokkaan tosiasiallinen markkinoiminen liiton blogissa olisi sallittua? Jos jonkinlainen linjaus on hyväksytty, onko siitä tiedotettu kaikkien ehdokkaiden tukitiimeille tasapuolisesti?

Onko liittohallituksen jäsen Pihlajan mielestä hyvän tavan mukaista käyttää koko liiton ulospäin tarkoitettua viestintävälinettä sisäpoliittisessa pelissä?

2. Janne Pihlaja sanoo:

Minä en kirjoituksessani määritellyt ketään ehdokasta, mutta jos ehdokasasetelma on sinustakin yhtä selkeän kaksijakoinen, niin onko totuuden puhumisessa jotain epätasa-arvoista? Toivon, että jatkossa kommentit liittyisivät enemmänkin kirjoituksen sisältöön kuin henkilökohtaisuuksiin.

Ota kantaa