Markkinataloudesta ei saa ottaa niskalenkkiä

Blogi

Eläkevakuutusyhtiöt eivät ole katoamassa julkisen keskustelun polttopisteestä vielä hetkeen. Sen onvarmistanut kokoomuksen kansanedustaja ja entinen puolueen varapuheenjohtaja Sampsa Kataja, jonka mielestä Suomessa voitaisiin lopettaa näennäinen yksityisten eläkevakuutusyhtiöiden kilpailu ja perustaa julkinen monopoli. Myös toinen kokoomuskansanedustaja Lasse Männistö ilmoitti tukevansa Katajan näkemyksiä. Syyksi Kataja näkee sen, että tehoton kilpailu tuhlaa resursseja. Monopolissa hän ei puolestaan näe minkäänlaista heikkoutta, ongelmaa tai riskiä. Nykyinen korporatistinen järjestelmä on kyllä remontin tarpeessa, mutta niskalenkki markkinataloudesta ei ole kestävä tapa ratkaista yhteisiä haasteita.

Lainsäädännöllä turvattu toimiala on ajautunut risteykseen, jossa on valittava vain kahden vastakkaisen poliittisen suunnan väliltä. Maassa, jossa julkinen sektori lähentelee 60% bruttokansantuotteesta, ehdotus kuulostaa pikemminkin vasemmistolaiselta kuin kokoomuslaiselta. Tosin jopa entinen vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes on ymmärtänyt, että sosialismin omainen monopolisointi ei kannata. Siksi vähiten vasemmistolaiselta puolueelta odottaisi vähiten vasemmistolaisia vaihtoehtoja.

Kevan entisenä puheenjohtajana toiminut Kataja luonnehtii eläkevakuutusyhtiöiden kilpailua näennäiseksi. Siinä hän on aivan oikeassa. Näennäisyys johtuu siitä, että tosiasiassa eläkejärjestelmä ei perustu vapaille markkinoille. Muodollisesti yksityiset yritykset vain vastaavat yksitellen suunnitelmatalouden komentojen toteuttamisesta. Mainitusta syystä tehottomat markkinat eivät muutu tehokkaiksi poistamalla vähäisimmätkin markkinat kokonaan. Korkeintaan byrokraattinen kontrolli ja yhteiskuntasuunnittelu helpottuvat.

Vaihtoehtojen ja yksilöllisten vaikutusmahdollisuuksien poistaminen oman elämänsä suunnittelussa ovat kehitystä väärään suuntaan. Yhteiskunta koostuu ihmisistä, eikä yksi muotti sovi kaikille. Todellinen ongelma on se, että nykyajan nuoret tulevat hyötymään eläkejärjestelmästä huonommin kuin edeltäjänsä. Eläkevakuutusyhtiöiden välisen kilpailun aiheuttaman mahdollisen resurssihukan muuttaminen on pientä teknistä näpertelyä, joka ei puutu suureen ongelmaan. Pikemminkin järjestelmän perustavaa valuvikaa lujitetaan entisestään, jolloin muuttaminen olisi myöhemmin hankalampaa.

Kokoomukseen mahtuu erilaisia mielipiteitä. Toimittuani vuosia aktiivisesti sekä nuorten että vanhempienkin kokoomuslaisten keskuudessa voin sanoa, että vapaasti toimivaa suomalaista yksityistä sektoria pidetään perinteisesti paljon tärkeämpänä kuin mitä Kataja ja Männistö antavat ymmärtää.

Kirjoittaja Kokoomusnuorten liittohallituksen jäsen, Nummi-Pusulan kokoomuksen emeritus puheenjohtaja sekä Lohjan kaupunkisuunnittelulautakunnassa toimiva liiketalouden opiskelija

Ota kantaa