Autokoulu palautettava yksivaiheiseksi

Blogi

Pohjois-Suomi on yksi Euroopan harvimmin asuttuja alueita, jossa pitkien välimatkojen vuoksi yksityisautoilulla on päivittäisessä liikkumisessa aivan erityinen asema. Autoilu on välttämätöntä esimerkiksi pienyrittäjille, työmatkalaisille ja lapsiperheille.

Viime vuosikymmenten aikana henkilöauton käyttö on kuitenkin käynyt kokoajan kalliimmaksi ja kontrolloidummaksi. Nähdäkseni kehitys on ollut eriarvoistavaa, sillä kustannusten noususta ovat kärsineet ensisijaisesti nuoret ja vähävaraiset kansalaiset.

Yksinään kotimaisten ajokorttien hinnat ovat valitettavasti kasvaneet EU:n kalleimpien joukkoon. Esimerkiksi aikaisemmin autokoulu oli yksivaiheinen, mutta vuodesta 1989 on ollut käytössä kaksivaiheinen kuljettajantutkinto. Muutoksen väitetyt hyödyt suhteessa kustannusten jyrkkään nousuun ovat olleet jo pitkään vähintäänkin kyseenalaiset.

Mielestäni ajo-opetus tulisi ehdottomasti palauttaa monivaiheisesta opetusjärjestelmästä aiempaan, yksivaiheiseen muotoon. Aiemmin tänä vuonna samaa ovat esittäneet mm. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä sekä Kokoomuksen puoluekokous. Liikenneturvallisuuden takaamiseksi tulisi kuitenkin huolehtia, että ajokortin suorittamisen kokeet säädetään riittävän vaikeiksi.

Ylipäätään keskustelussa kotimaisesta liikennepolitiikasta tulisi muistaa, että liikkuminen paikasta toiseen on kansalaisten perustarve, jota ei tulisi tarpeettomasti turhalla byrokratialla vaikeuttaa.

Kommentti artikkeliin “Autokoulu palautettava yksivaiheiseksi
  1. Avatar Janne Pekkarinen sanoo:

    Hyvä kirjoitus. Kaksivaiheisuuden takana lienee jalo tarkoitus liikenneturvallisuuden parantamisesta. En jaksa uskoa, että kovinkaan monessa kolarissa syynä olisi kuskin tietämättömyys liikennesäännöistyä yms. Asenteisiin olisi se muutos saatava tehdyksi. Jos kuskin asenne on väärä, ei siinä hyödytä edes kolmivaiheinen autokoulu.
    Olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä siinä, että henkilöauton ajokortti alkaa olla monelle liian kova investointi. Puhumattakaan raskaan liikenteen kuljettajalisensseistä, joka ilman lisäkoulutuksia ei viellä edes oikeuta tekemään töitä alalla kalliin kortin eteen.

Ota kantaa