Ääni nuorelle kokoomuslaiselle on

Emme lupaa kuuta taivaalta tai lisäsatasia kaikille. Sen sijaan haluamme rakentaa kestävän tulevaisuuden sinulle ja jälkeläisillesi. Se tarkoittaa sitä, että toimivaa, vapaata, turvallista ja oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja hyvän elämän edellytyksiä voidaan ylläpitää jatkossakin, ja että kestämme tulevaisuuden eteemme asettamat haasteet.

Ääni nuorelle kokoomuslaiselle on ääni kestävyydelle.

Kokoomusnuoret eduskuntavaaleissa

Seuraavissa vaaleissa päätetään Suomen tulevaisuudesta. Uuden sukupolven on aika nousta politiikkaan. Meillä on tarjolla 20 erinomaista nuorta ehdokasta, ja pääset äänestämään kokoomusnuorta lähes jokaisessa maamme vaalipiirissä. Valitse siis alueesi alta, tutustu vaaligalleriaamme ja muista antaa äänesi!

Ennakkoäänestys 3.–9.4.2019 / Varsinainen vaalipäivä 14.4.2019

Helsingin vaalipiiri

Veera Hellman – 203

21 v, opiskelija, Pohjola-Nordenin Nuorisoliiton puheenjohtaja

Olen liberaali kaupunkilaisnuori, jonka päivätyönä on kauppatieteiden opinnot Hankenilla. Olen ehtinyt jo pitkään kerryttää kokemusta politiikasta niin nuorisovaltuutettuna kuin myös Pohjola-Nordenin Nuorisoliiton puheenjohtajana. Sen lisäksi olen Kokoomusnuorten liittohallituksen jäsen.

Olen ehdolla eduskuntaan, sillä Arkadianmäki kaipaa lisää sellaisia ihmisillä, joilla on intoa ja näkemystä parantaa maailmaa. Minulle tärkeimpiä asioita politiikassa ovat talous- ja ympäristökysymykset sekä mahdollisuuksien tasa-arvo.

TUTUSTU VEERAAN TÄSTÄ >>

Matias Pajula – 211

20 v, Varusmiesliiton puheenjohtaja, varavaltuutettu

Uuden sukupolven edustaja. Haluan elää Suomessa, jossa yrityksemme ovat maailman parhaita torjumaan ilmastonmuutosta ja jossa jokaisen sukupolven ääni kuuluu päätöksenteossa. Politiikan täytyy muuttua maailman mukana. Tarvitaan uusia tekijöitä, jotka uskaltavat kyseenalaistaa vanhoja malleja ja tehdä uudella tavalla. Omat näkemykset eivät yksistään riitä; on kyettävä myös kysymään ja kuuntelemaan. Työn tekeminen on sekä yhteiskunnallisesti että minulle henkilökohtaisesti tärkeää. Uskon, että työllistyminen ja työn tekeminen ovat ratkaisu niin syrjäytymisen kuin kotouttamisen ongelmiin. Nyt pyydänkin sinulta luottamusta ja ääntäsi, jotta pääsen tekemään töitä paremman Suomen puolesta uuden sukupolven kansanedustajana.

TUTUSTU MATIakseeN TÄSTÄ >>

Daniel Sazonov – 218

26 v, valtuustoryhmän puheenjohtaja, ministerin erityisavustaja

Olen kaupunginvaltuutettu ja kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Helsingissä. Toimin myös kaupunginhallituksen jäsenenä. Nykyisin työskentelen opetusministerin erityisavustajana. Aiemmin olen toiminut myös Kokoomusnuorten puheenjohtajana. Valmistun keväällä oikeustieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta. Uskon, että Suomesta tekee vahvan se, että kuka tahansa voi kouluttautumalla, sinnikkäästi töitä tekemällä ja avautuviin mahdollisuuksiin tarttumalla rakentaa hyvää elämää ja tavoitella unelmiaan. Vahvassa Suomessa jokaisesta pidetään huolta ja jokaiselle riittää toivoa siitä, että huomenna asiat voivat olla paremmin kuin tänään. Tällaista Suomea haluan kansanedustajana puolustaa.

TUTUSTU DANIELIIN TÄSTÄ >>

Uudenmaan vaalipiiri

Iida-Eveliina Rantalainen – 165

29 v, hyvinvointialan yrittäjä

Olen Iida-Eveliina Rantalainen, 29-vuotias terveys- ja liikuntaalan yrittäjä. Olen kotoisin Hyvinkäältä, joskin opiskellut tietotekniikkaa Jyväskylässä ja fysioterapiaa Joensuussa. Olen ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu ja ryhmämme vpj. Kärkiteemani vaaleissa ovat yrittäjyys ja valtion velkataakka, järkivihreys sekä työkyvyn nosto ennaltaehkäisevällä terveydenhuollolla.

Erikoisen ehdokkaan minusta kenties tekee se, että harrastan sekä tietokonepelaamista ja sen striimaamista, mutta myös koiria ja fitnesstä. Äänestä minua, jos inhoat velkaa sekä laiskuutta, mutta rakastat luontoa ja cs:ää!

TUTUSTU IIDA-EVELIINAAN TÄSTÄ >>

Sakari Rokkanen – 166

27 v, talouspoliittinen asiantuntija, VTK

Olen eduskuntavaaliehdokas Uudeltamaalta. Työskentelen Kokoomuksen eduskuntaryhmän talouspoliittisena asiantuntijana. Parempaa kaupunkia rakennan Vantaalla valtuustoryhmän puheenjohtajana ja toimivampaa joukkoliikennettä HSL:n hallituksessa.

Maailmaa katselen taloustieteilijän linssien läpi. Olen kaupunkilaisjärjellä varustettu sinivihreä liberaali, joka peräänkuuluttaa vastuullista talous- ja ilmastopolitiikkaa. Haluan turvata mahdollisuuksien tasa-arvon myös tuleville sukupolville ja hyödyntää markkinoita ilmastonmuutoksen tehokkaassa torjunnassa.

TUTUSTU SAKARIIN TÄSTÄ >>

Binga Tupamäki – 173

20 v, filosofian ylioppilas

Olen Uudenmaan nuorin valtuutettu Kauniaisista, pohdiskeleva filosofian opiskelija ja sanavalmis kokoomusnuori. Sydäntä lähellä ovat verojen alentaminen, vapauden puolustaminen ja tieteen tukeminen. Kampanjassani olen painottanut, ettei minua kannata äänestää vain koska olen nuori, vaan koska minusta saa suoraselkäisen ja markkinamyönteisen kansanedustajan, joka osaa hommansa. Haluan katsoa näissä vaaleissa onko arvoilleni ja näkemyksilleni kysyntää.

Loppuun pienenä viisautena Laotseta lainaten: ”Missä on paljon lakeja ja asetuksia, siellä kansaa on vähän ja väki köyhää.”

TUTUSTU BINGAAN TÄSTÄ >>

Henrik Vuornos – 177

25 v, Kokoomusnuorten puheenjohtaja, valtuustoryhmän puheenjohtaja

Olen 25-vuotias valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen jäsen Espoosta. Työskentelen Kokoomusnuorten puheenjohtajana ja opiskelen taloustiedettä Helsingin Yliopistossa. Olen aikaisemmin työskennellyt ministerin erityisavustajana sekä ulkoministeriössä että opetus- ja kulttuuriministeriössä. Eduskunta tuli minulle tutuksi toimiessani eduskuntaryhmän tiedotussihteerinä sekä kansanedustajan avustajana. Yhteiskunnallisten asioiden parissa toimiminen on leipälajini, ja koen olevani siinä hyvä. Ennen työskentelyä politiikassa olen tehnyt palvelualan töitä varastosta vakuutusalalle.

Minut tunnetaan huumorintajuisena ja rauhallisena kaverina. Saan energiaa luonnossa liikkumisesta, matkustamisesta ja ystävistä. Lempihuonekaluni on olohuoneemme kirjahylly. Yritän laajentaa ymmärrystäni lukemalla niin paljon kuin ehdin.

TUTUSTU HENRIKIIN TÄSTÄ >>

Satakunnan vaalipiiri

Veera Filppula – 73

20 v, ylioppilas, myyjä

Olen 20-vuotias nuori nainen Euran kiukaisista, rauhalliselta maaseudulta. Vietän välivuotta työskennellen Porissa myyjänä ja haaveenani olisi päästä opiskelemaan oikeustiedettä.
Jo 17-vuotiaana olin ehdolla Euran kunnallisvaaleissa ja sainkin omaksi yllätyksekseni riittävästi ääniä, joten sain paikan sivistyslautakunnan varajäsenenä.

Itselle tärkeitä aiheita poliisiperheen kasvattina on mm. poliisin toimintaedellytysten säilyttäminen ja turvaaminen ja nuorten sitominen maakuntaa parantamalla vaikuttamis ja kehittymis mahdollisuuksia.

TUTUSTU VEERAAN TÄSTÄ >>

Emin Karaca – 77

20 v, kansainvälisen kaupan opiskelija

Hei! Olen nuori aikuinen 20-vuotias kundi Eurajoelta. Olen alunperin kotoisin Turkista, mutta Suomessa olen asunut yli 15 vuotta. Minulle Turkki ja Suomi ovat yhtälailla kotimaita. Olen ylpeä siitä kun maailmalla puhutaan Suomen tai Turkin menestyksestä. Nykyään toiminkin Eurajoella kunnanvaltuutettuna ja sivistyslautakunnan jäsenenä, mutta tämä ei riitä. Minussa on aina ollut vaikuttamisen tahto ja uskon siihen myös valtakunnan tasolla. Minulle on tärkeää työ, vastuu ja huolenpito.

Uskon kehittyneeseen yhteiskuntaan ja sen moderneihin tapoihin pitää yhteiskunnasta huolta. Lähden liikkeelle siitä, että ihmiset ovat tasavertaisia ja kaikilla on samat mahdollisuudet maailmassa.

TUTUSTU EMINIIN TÄSTÄ >>

Matias Marttinen – 82

28 v, valtiovarainministerin talouspoliittinen erityisavustaja, valtiotieteiden maisteri

Olen Matias Marttinen ja ehdolla eduskuntaan Satakunnan vaalipiiristä. Satakunnasta tarvitaan uutta voimaa eduskuntaan viemään satakuntalaisten asioita eteenpäin. Olen tehnyt töitä kuusi vuotta valtakunnan politiikan taustatehtävissä, joista viimeiset kaksi vuotta Petteri Orpon talouspolitiikasta vastaavana erityisavustajana. Olen Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Rauman kaupunginvaltuustossa ja maakuntahallituksen jäsen.

Puhun vaaleissa työn, osaamisen ja turvallisuuden puolesta. Satakunnan tie- ja raideyhteydet on saatava kuntoon, jotta olemme osa Etelä-Suomen kasvukolmiota emmekä sen ulkopuolella. Ympäristömme on jätettävä tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin mitä se on nyt.

TUTUSTU MATIAKSEEN TÄSTÄ >>

Hämeen vaalipiiri

Ada Seppälä – 13

19 v, kirkkovaltuutettu, Suomen lukiolaisten liiton hallituksen jäsen

Olen Ada Seppälä, 19-vuotias lukiolainen Heinolasta. Olen lähtenyt ehdolle, koska ei ole erikseen nuorten ja muiden asioita, vaan eduskunnassa tehtävät päätökset koskevat kaikkia, pisimpään meitä nuoria ja tällä hetkellä meidän ääni ei kuulu.

Meidän on panostettava entistä enemmän mm. koulutuksen ja mielenterveyspalveluiden laatuun, jotta yksikään nuori ei syrjäydy. Myös ympäristöön on panostettava, ei kuitenkaan vaikeuttamalla yksittäisten ihmisten elämää, vaan panostamalla innovaatioihin ja kestävään kehitykseen.

TUTUSTU ADAAN TÄSTÄ >>

Pirkanmaan vaalipiiri

Ida Leino – 32

25 v, kasvatustieteiden kandidaatti

Olen Ida Leino, tuleva luokanopettaja ja eduskuntavaaliehdokas Sastamalasta. Haluan kantaa korteni kekoon yhteiskunnan hyväksi. Luonteeltani olen auttavainen ja koen, että pystyn politiikan ja tulevan ammattini kautta auttamaan ihmisiä.

Vaalien alla haluan nostaa esille huolen koulutuksen ja osaamisen tulevaisuudesta. Koulutukseen on panostettava seuraavalla hallituskaudella. Toinen huoleni liittyy ilmastonmuutokseen. Meidän tulee edistää vastuullista ilmastopolitiikkaa, jotta voimme tämä maapallo on olemassa vielä seuraavillekin sukupolville.

TUTUSTU IDAAN TÄSTÄ >>

Petri Rajala – 35

25 v, kaupunginvaltuutettu, kauppatieteiden kandidaatti

Olen tamperelainen kaupunginvaltuutettu ja pian maisteriksi valmistuva kauppatieteiden opiskelija. Pyydän luottamustasi eduskuntavaaleissa, koska palan halusta vaikuttaa Suomen asioihin ja edistää kansamme parasta. Uskon vapaaseen, oikeudenmukaiseen ja sivistyneeseen Suomeen, jossa saa tehdä ja jossa kannustetaan itsensä kehittämiseen ja ahkeruuteen. Tahdon tarjota tietoni, taitoni ja kaikkeni suomalaisten käyttöön kansanedustajana.

TUTUSTU PETRIIN TÄSTÄ >>

Kaakkois-Suomen vaalipiiri

Iida Tani – 49

22 v, yhteiskuntatieteiden ylioppilas, toimittaja

Olen Iida, tuleva yhteiskuntatieteilijä ja kouvolalainen kuntapoliitikko. Opiskelen valtio-oppia Tampereen yliopistossa ja opintojeni ohella työskentelen Ilta-Sanomien toimittajana.

Vaaliteemani ovat ympäristö, tasa-arvo ja tulevaisuus. Ilmastonmuutos on aikamme suurin uhka, jota emme enää voi jättää huomiotta. Tasa-arvokysymyksiin tulee puuttua tulevalla vaalikaudella entistä kunnianhimoisemmin. Meidän tulee tehdä politiikkaa tulevia sukupolvia varten, ei itseämme varten.

Suomen politiikka kaipaa sukupolvenvaihdosta. Vanhan vallan on aika väistyä – nyt on meidän vuoromme.

TUTUSTU IIDAAN TÄSTÄ >>

Savo-Karjalan vaalipiiri

Joel Elmaci – 23

19 v, lukiolainen, Suomen lukiolaisten liiton hallituksen jäsen

Moi, mun nimi on Joel Elmaci ja mä tulen Savo-Karjalasta. Olen Suomen nuorin puolueen asettama ehdokas näissä eduskuntavaaleissa. Syy miksi lähdin politiikkaan mukaan on yksinkertainen: olen kyllästynyt kuuntelemaan, kuinka kaikki vanhat poliitikot sanovat, että ”nuoret ovat tulevaisuus”, mutta silti kukaan heistä ei tunnu välittävän nuorten asioista. Eikä ihmekään, sillä onhan kansanedustajien keski-ikä 51. Onkin tullut aika antaa nuorten äänelle nuori edustaja.

TUTUSTU JOELIIN TÄSTÄ >>

Vaasan vaalipiiri

Aku Autio – 75

24 v, aluekoordinaattori, tradenomi

Olen 24-vuotias luonnossa ja ihmisten parissa viihtyvä tradenomi, aluekoordinaattori ja kaupunginvaltuutettu Kurikan Jalasjärveltä. Minua kiinnostavat erityisesti työhön, elinvoimaan, sivistykseen ja turvallisuuteen liittyvät kysymykset.

Koen, että minun ensisijainen tehtäväni päätöksentekijänä ja poliitikkona on varmistaa, että tässä ajassa tekemäni päätökset kantaisivat mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen.

TUTUSTU AKUUN TÄSTÄ >>

Tommi Mäki – 83

27 v, toimitusjohtaja, yrittäjä

Uuden sukupolven vahva pohjalainen edustajasi eduskuntaan. Avointa ja energistä päätöksentekoa pohjalaisella periksiantamattomuudella. 27- vuotias Koskenkorvalla syntynyt vaasalainen toimitusjohtaja / myyntipäällikkö / markkinointipäällikkö. Brändäyksen ammattilainen ja järjestökentän pioneeri. Vahva vaikuttaja.

Pohjalainen sydän sykkii vahvaa yrittäjähenkeä. Vankka kokemus elinkeinoelämästä, järjestötoiminnasta ja politiikasta myös valtakunnan tasolta.

TUTUSTU TOMMIIN TÄSTÄ >>

Oulun vaalipiiri

Sofia Ervasti – 120

23 v, Erityispedagogiikan opiskelija

Olen Kuusamosta kotoisin oleva erityispedagogiikan opiskelija Oulun yliopistosta. Pohjoinen on tärkeä osa minua ja usein minut löytääkin vapaa-ajalla luonnosta liikkumasta, niin jalan kuin suksilla. Minulle merkityksellisiä asioita ovat koulutus, ympäristö ja liikunta. Ne ovat lasten ja nuorten asioiden ohella seikkoja, joihin haluan vaikuttaa. Positiivisuudella ja rohkeudella teen tätä kampanjaa sekä pyrin perehtymään ja vaikuttamaan minulle uusiinkin asioihin. Poliittinen päätöksenteko tarvitsee nuoria, ennakkoluulottomia ja uusia persoonia eduskuntaan.

TUTUSTU SOFIAAN TÄSTÄ >>

Janne Heikkinen – 122

28 v, Yhteiskuntatieteiden maisteri, viestinnän suunnittelija, valtuustoryhmän puheenjohtaja, kaupunginhallituksen jäsen

Olen ehdolla eduskuntaan, koska haluan muutoksen vallitsevaan ajatteluun, jossa lasku järjettömän suuresta julkisesta taloudesta, epäekologisista ratkaisuista ja nykyisestä tuhlauspolitiikasta siirretään aina seuraavalle sukupolvelle. Suomea ei korjata kieltämällä, verottamalla, velkaantumalla ja sääntelemällä vaan luottamalla ja tarjoamalla eväät luoda omanlainen merkityksellinen ja kukoistava elämä. Toivottavasti saan juuri sinut mukaan tukemaan kampanjaani! Eduskuntavaalit käydään huhtikuussa 2019. Muista käyttää ääntäsi!

TUTUSTU JANNEEN TÄSTÄ >>

Lapin vaalipiiri

Ville-Joonas Engman – 92

24 v, opiskelija, yrittäjä

Olen 24-vuotias opiskelija ja yrittäjä. Vaikutan luottamustehtävissä niin julkisella, kuin kolmannella sektorilla. Ajan vapaampaa ja turvallisempaa Suomea. Vapaampi Suomi tarkoittaa viinejä ruokakauppoihin, alkoholin myyntiaikojen vapauttamista ja nuuskan laillistamista. Vapaassa maassa myöskään ihmisten mielipiteitä ja sanomisia ei vainota.

Valtion kuuluu hoitaa ydintehtäviään – ei pyörittää kasinoja ja tukea saippuaoopperaa. Kestävä talous antaa meille resursseja palkata lisää poliiseja Lappiin. Lisäksi on syytä luopua turvapaikkajärjestelmästä ja keskittyä oikeiden pakolaisten auttamiseen.

TUTUSTU VILLEEN TÄSTÄ >>

Muita nuoria kokoomuslaisia

Kokoomusnuorten ehdokkaat eivät suinkaan ole ainoita ehdolla olevia alle 30-vuotiaita kokoomuslaisia. Myös seuraavat nuoret ehdokkaat löytyvät Kokoomuksen listoilta eri puolelta Suomea!

Varsinais-Suomen vaalipiiri

• 131 – Lauri Kattelus, 29 v, lakimies, kaupunginhallituksen puheenjohtaja
  • 140 – Janika Takatalo, 26 v, Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, VTM

Pirkanmaan vaalipiiri:

• 34 – Juho Ojares, 27 v, diplomi-insinööri, projekti-insinööri, valtuustoryhmän PJ

Keski-Suomen vaalipiiri:

• 110 – Eelis Loikkanen, 24 v, eduskuntaryhmän viestintäsihteeri, korkeakouluopiskelija

Vaasan vaalipiiri:

• 78 – Maria Jokinen, 26 v, opiskelija