Kokoomusnuorten historia

Kokoomuksen Nuorten Liiton rooli sekä sen oma käsitys tästä roolista ovat muuttuneet 70 vuoden aikana useasti. Käsitys edelläkävijäasemasta Kokoomuksessa on ilmaistu mm. käsitteillä “puolueen omatunto”, “piikki puolueen lihassa”, “kaksi askelta edellä” ja “miinanraivaaja”.

Historian eri vaiheissa KNL on saanut sopeuttaa tätä rooliaan mm. IKL:n ja Sinimustien taholta tulleeseen kilpailuun, vaaran vuosien lakkautusuhkaan, 1960–70-lukujen radikalismin paineeseen ja presidentti Kekkosen vahvaan asemaan sekä 1980–90-lukujen eurointegraatioon. Samalla se on kasvattanut huomattavan joukon tunnettuja politiikan vaikuttajia: Jussi Saukkonen, Juha Rihtniemi, Harri Holkeri, Ilkka Suominen, Ilkka Kanerva, Ben Zyskowicz, Sirpa Pietikäinen, Olli-Pekka Heinonen, Jyrki Katainen, Piia-Noora Kauppi…

Kenties legendaarisimmillaan Kokoomusnuoret on toiminut vaaran vuosien taistelussa suomalaisen demokratian olemassaolon rajoista, 1970-luvun uuden ulkopolitiikan airueena, Teiniliiton porvarillisena osapuolena sekä 1990-luvun EU-jäsenyyden aloitteentekijänä.

Miten järjestö siirtyi konservatiivisuudesta radikaaliin ideologiaan, markkinataloudesta valintatalouteen ja taas takaisin markkinatalouteen? Entä miten päädyttiin Kekkosen tukijoukoista ja thatcherisimin kiivaasta arvostelijasta länsisuuntaukseen sekä EU- ja NATO-linjauksiin ja Viron itsenäisyysliikkeen tukemiseen? Mikä oli KNL:n rooli 1970-luvun koululaispolitiikassa ja Teiniliitossa, ja mikä toi sille sen suuret menestykset kouluneuvostovaaleissa? Millaisia intohimoja ja kiistoja 1970-luvun tapahtumat herättivät KNL:n sisällä? Miten liittyvät KNL:n historiaan nimet Dahrendorf, Popper ja Janajev?

Kaksi askelta edellä” -kirja pyrkii vastaamaan mm. näihin kysymyksiin sekä kertomaan ajoista, jolloin eräät toiset kuin nykynuoret elivät poliittista nuoruuttaan.

Tilaa kirja Kokoomuspuodista

KNLhist