47 - Harkimo Joel

Politiikka ja yrittäminen osa jokapäiväistä arkea

Politiikka on aina kiinnostanut minua.
Olen saanut seurata politiikkaa läheltä pienestä pitäen ja kasvanut sen parissa. Tulen yrittäjäperheestä, ja siksi yrittäjyyden edistäminen ja siihen kannustaminen ovat minulle luonnollisesti tärkeä osa politiikkaa. Yksi tärkeimpiä syitä ehdokkuuteeni on kuitenkin Suomen talous, sen tilanne nyt ja etenkin huoli siitä, mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa.

Tärkein on perhe

Kuten useimmille, perheeni on myös minulle erittäin tärkeä. Vanhempani ovat pitäneet huolen, että minusta on kasvanut mahdollisimman hyväkäytöksinen ja toiset huomioon ottava aikuinen. Nuoremmat veljeni ovat puolestaan pitäneet huolen, että olen heille huolehtiva isoveli. Meille kaikille urheilu on yksi elämän isoimmista asioista, ja sen parissa on nähty ja koettu niin ylä- kuin alamäkiäkin.

Kaikki on saavutettavissa kovalla työnteolla

Minut on kasvatettu uskomaan, että kovalla työnteolla on mahdollista saavuttaa mitä tahansa. Tämä on myös yksi syy, miksi uskon tulevani valituksi kansanedustajaksi. En ole ihminen, joka pelkää tarttua haasteisiin. Olen valmis tekemään ahkerasti töitä saavuttaakseni tuon päämäärän.

Tutustu Joeliin!

48 - Hetemaj Fatbardhe

Olen helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja henkilöstöjohtamisen ammattilainen.

Muutin Suomeen pakolaisena perheeni kanssa Kosovosta vuonna 1992. Olen kahden kulttuurin kasvatti, ja koen olevani yhtä lailla suomalainen kuin Kosovon albaanikin.

Koulutukseltani olen ekonomi – valmistun kauppatieteiden maisteriksi keväällä 2015. Olen opiskellut kansainvälistä johtamista sekä Englannissa että Suomessa. Tällä hetkellä työskentelen VMP Groupilla business managerina kansainvälisten henkilöstöratkaisujen ja yhteiskuntasuhteiden parissa.

Politiikassa uskon sinnikkääseen työhön ja vaikuttamiseen tekemällä. Nuorten hyvinvointi ja tasa-arvoisten mahdollisuuksien takaaminen kaikille taustasta riippumatta ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Suomi tarvitsee mielestäni uutta ajattelua myös talouspolitiikassa, jotta pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa.

Tutustu Hetemajiin!

56 - Parpala Matti

Minua on aina ohjannut niin politiikassa kuin henkilökohtaisessa elämässä vimma kysyä, miten voisimme tehdä asioita yhdessä vielä paremmin. Se on tarina, joka johti niin Frank Students Oy:n perustamiseen kuin Harvardiin lähtemiseenkin. Uskon viimeiseen asti uteliaan ja energisen yrittäjähengen voimaan niin talouden moottorina kuin yhteisten asioiden hoitamisessa. Suomi tarvitsee uusia ideoita ja rohkeita ihmisiä niiden eteenpäin viemiseen.

Pyrin eduskuntaan 2015, koska uskon että Suomi on korjattavissa.

Kansainvälisesti katsoen Suomi ja suomalaiset ovat olleet pitkään edelläkävijöitä monissa asioissa – hyvinvoinnissa, tasa-arvossa, uusien teknologioiden käyttöönotossa ja jopa maailman vaikeimpien kriisien ratkaisijoina. Emme saa kuitenkaan tyytyä saavutettujen etujen puolustamiseen, vaan meidän on huolehdittava siitä, että kannustamme yksilöitä ja yrityksiä kehittämään yhteiskuntaa vastakin. Se tarkoittaa rakenteiden rohkeaa uudistamista, kannustavaa verotusta ja työntekoa koko maan puolesta – fiksumpaa politiikantekoa yli puolue-, vaalikausi- ja sukupolvirajojen

Tutustu Mattiin!

60 - Rydman Wille

”Suomen tulee vastaisuudessakin olla yhteiskunta, jossa lasten voi antaa kulkea kouluun omatoimisesti eikä ikäihmistenkään tarvitse öisellä kadulla pelätä.”

Olen 29-vuotias valtiotieteiden maisteri ja kokoomuksen kansainvälisten asioiden sihteeri. Työkseni toimin ulko- ja turvallisuuspolitiikan parissa eduskunnassa ja vastaan puolueen kansainvälisistä suhteista.

Minusta olisi saattanut tulla myös ammattimuusikko. Olin jo päätynyt Sibelius-akatemian opiskelijaksi, kun tulin siihen tulokseen, että tähtäisin sittenkin mieluummin politiikkaan. Taustalla oli isänmaallinen innostus – kysyin itseltäni, kuinka voisin omalta osaltani parhaiten edesauttaa Suomea menestymään.

Tutustu Willeen!

64 - Sazonov Daniel

Tietoa
Päätöksenteossa tarvitaan paitsi näkemystä ja kokemusta, myös vankkaa teoriaosaamista. Oikeustieteen ja tuotantotalouden opintoni ovat luoneet vahvan pohjan erityisesti yritystoiminnan ja lainsäädännön ymmärtämiselle ja kehittämiselle. Parikymppisenä opiskelijana minun on helppo ymmärtää nuorten tarpeita, elämäntilannetta, toiveita – pelkojakin. Olen myös nähnyt, kuinka helposti meidät unohdetaan ja sivuutetaan. Haluan tehdä jatkossakin määrätietoisesti töitä sen eteen, että myös nuorten ääni tulee kuulluksi kaikessa päätöksenteossa.

Taitoa
Partiossa opin jo varhain, ettei asioita muuteta huutelemalla, vaan ratkaisuhakuisella, eteenpäinkatsovalla asenteella ja tavoitteellisella yhdessä tekemisellä. Siitä lähtien olen hakeutunut ja päässyt vastuutehtäviin niin Suomalaisen Yhteiskoulun oppilaskunnassa, lukiolaisliikkeessä kuin ylioppilaskunnassa. Vuoden 2013 toimin Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtajana johtaen muun muassa yli 50 000 opiskelijan edunvalvontatyötä. Parhaillaan vastaan Suomen Partiolaisten yhteiskuntasuhteista ja toimin asiantuntijana Nuorisoasiain neuvottelukunnassa.

Intohimoa
Vuosi valtakunnallisen opiskelijajärjestön puheenjohtajana oli erinomainen koulu politiikan sisältöihin ja tekemisen tapoihin. Sen jälkeen oli selvää, että haluan jatkossakin vaikuttaa ja tehdä täysillä työtä yhteisöni hyväksi. Uskon, että oikein käytettynä politiikka on maailman muuttamisen välineistä tehokkaimpia. Valitsin puolueekseni Kokoomuksen, koska luotan lujasti jokaisen ihmisen haluun rakentaa parempaa yhteiskuntaa. Meillä poliitikoilla taas on kunniatehtävä ja velvollisuus taata kaikille mahdollisuus siihen.

Tutustu Danieliin!