296 - Erämaja Elias

Olen Loviisasta kotoisin oleva ekonomisti ja kaupunginvaltuutettu.

Tällä hetkellä työskentelen Palvelualojen työnantajilla Helsingissä ja toimin kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajana Loviisassa. Olen ollut jo pitkään mukana vaikuttamassa yhteiskunnallisiin asioihin. Tieni on vienyt opiskelijakuntatoiminnasta kaupunginvaltuustoon ja kaupunginhallitukseen — työelämässä Kelan tilasto-osastolta Suomen Pankkiin ja YK-tehtäviin New Yorkissa. Kokoomuksessa olen toiminut Uudenmaan Kokoomuksen varapuheenjohtajana. Talouden ja yhteiskunnan toiminnan ymmärtäminen on kiehtonut minua aina. Olen opiskellut taloustiedettä Helsingissä ja Hongkongissa sekä seurannut aitiopaikoilta talous- ja sosiaalipolitiikan kansallista ja kansainvälistä toimeenpanoa. Nyt haluan vaikuttaa eduskunnassa. Uskon käytännönläheiseen vaikuttamiseen — politiikkaan, joka perustuu faktoihin. Minulla on yksi päämäärä: intohimoni on rakentaa toimivampaa Suomea. Olen ehdolla tosissani.

Tutustu Eliakseen

303 - Kiijärvi Laura

Olen espoolainen arkkitehti, kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen. Tulin valituksi Espoon valtuustoon Uudenmaan nuorten ehdokkaiden ylivoimaisena ääniharavana lokakuussa 2012.

Ajatusmaailmaltani olen sinivihreä liberaali. Korostan päätöksenteossa yksilönvapautta ja -vastuuta sekä mahdollisuuksien tasa-arvoa. Päätökset tulee tehdä faktaan perustuen – ei tunteella järjettömästi.

Edullisempi asuminen on kilpailukykymme edellytys – siksi eduskuntaan tarvitaan asumisen asiantuntija. Tulevalla vaalikaudella myös kestävyysvajeen ratkaiseminen vaatii uudistuksia. Työmarkkinoita pitää joustavoittaa, verotusta yksinkertaistaa ja sosiaaliturvaa uudistaa.

Uudistumisen edellytys on kyky tehdä päätöksiä. Nykyisestä eturyhmäpolitiikasta ja oman edun tavoittelusta on päästä koko Suomen yhteisen edun ajamiseen.

Vapaa-ajallani luen, harrastan liikuntaa, purjehdin ja vietän aikaa mieheni ja kaksostyttöjemme kanssa. Taustaltani olen entinen kilpaurheilija.

Tutustu Lauraan

325 - Vestman Heikki

Olen lakimies, perheenisä ja valtuustoryhmän johtaja. Olen ajanut yhteisiä asioita aidosta vaikuttamisen palosta 10 vuotta Sipoon kunnanvaltuustossa, jonka varapuheenjohtajana nykyisin vaikutan. Kirjoitin 12-vuotiaana kuntapäättäjille ja vaadin homekoulun remonttia. Sillä tiellä olen edelleen: rakentamassa turvallisempaa, oikeudenmukaisempaa ja toimivampaa Suomea. Teot vaativat osaamista, jota minulla on asiantuntijatyöstä asianajomaailmassa ja nykyisin Energiavirastossa sekä aiemmin poliittisen avustajan työstä Euroopan parlamentissa.

JÄRKEÄ SÄÄNTELYYN, TILAA TYÖLLE JA VALINNOILLE
Työlle, yrittäjyydelle ja valinnoille saadaan tilaa karsimalla turhaa byrokratiaa ja ylisääntelyä. Esimerkiksi kaupan sijainnin ja aukioloaikojen sääntelyä on vapautettava. Erityisesti pk-yritysten velvoitteita on karsittava ja kynnystä työllistää laskettava. Lakien yritys- ja julkistalousvaikutukset pitää arvioida paremmin, jotta yllättäviltä lisäkuluilta vältytään jatkossa.

Tutustu Heikkiin

326 - Vuornos Henrik

Olen 21-vuotias opiskelija ja kaupunginvaltuutettu Espoosta. Opiskelen taloustiedettä Helsingin Yliopistossa sekä toimin Varusmiesliiton puheenjohtajana.

Tärkeitä asioita minulle ovat koulutus, kestävä taloudenpito ja puhdas ympäristö. Koulu on päivitettävä 2010-luvulle, talouspolitiikan on luotava lisää työpaikkoja, velkaantuminen on lopetettava ja ympäristö on jätettävä vähintään yhtä puhtaana seuraaville sukupolville. Muutokset syntyvät tekemällä – eivät sivusta huutelemalla. ”Aina on tehty näin” -asenteesta on päästävä eroon. Meidän on ennakkoluulottomasti kokeiltava uusia ja erilaisia vaihtoehtoja yhteiskuntamme kehittämiseksi. Siksi olen ehdolla eduskuntaan.

Tutustu Henrikiin

327 - Välimäki Mia

Mia on 28-vuotias lohjalainen varavaltuutettu ja ympäristö- ja rakennuslautakunnan jäsen. Työuransa hän on tehnyt Itämeren suojelun parissa ja toimiessaan neuvonantajana maatalouspolitiikan saralla Euroopan parlamentissa.

Mia on kansainvälinen valtiotieteilijä. Journalisti joka päätyi viestijäksi. Asiantunteva tiedottaja. Määreitä löytyy monia, mutta ennen kaikkea Mia on eurooppalainen suomalainen.

Mia lähti maailmalle suoraan lukiosta. Hän on asunut viidessä eri maassa ja nähnyt viiden eri maan menoa. Ulkosuomalaisena hän on oppinut arvostamaan Suomea aivan uudelta näkökantilta, ja tarinoita löytyy moneen lähtöön.

Mia kokee olevansa onnekas, että olen kasvanut Suomessa, missä 8-vuotias tyttö voi sanoa haaveilevansa presidentin urasta ja tarkoittaa sitä. Vaikka presidentinlinna ei enää hänen haaveissa häämötä, ei se halu vaikuttaa ja olla mukana muokkaamassa yhteiskuntaamme ole kadonnut. Jokaisella tulisi olla mahdollisuus valita oma polkunsa ja elää onnellisesti. Hän haluaa olla mukana kehittämässä sellaista Suomea jossa rohkaistaan menestymään ja jossa voi unelmoida isosti.

Tutustu Miaan