23 - Kattelus Lauri

Uskon vaikuttamisessa enemmän kehittämiseen kuin valittamiseen.

Olen turkulainen Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja. Palkkatyökseni teen vientiteollisuuden edunvalvontaa. Matkustan viikottain Helsinkiin töihin, mutta suurimman osan työstäni teen Turussa läppäri sylissä kotisohvalla. Palkkatyön lisäksi olen mukana rakentamassa turkulaisia start up -yrityksiä.

Vaikuttamisessa uskon enemmän kehittämiseen kuin valittamiseen. Seuraavan hallituksen on kaikin keinoin pyrittävä kasvavaan talouteen sekä huolehdittava siitä, että yhteiskunta on oikeudenmukainen ja kannustava. Uskon vahvasti siihen, että yhteiskunnassa, jossa on lupa onnistua, on helpoin olla onnellinen. Mahdollisuuksien tasa-arvo sekä vastuu itsestä ja omista tekemisistä ovat niitä arvoja, joilla yhteiskunta voi menestyä.

Elämäntyyliltäni olen tavallinen nuori kaupunkilainen. Olen perheetön kimppakämpässä asuva etätyöntekijä, jolla on opiskelut vielä kesken. Haaveilen matkustamisesta, vieroksun virkatyöaikoja, purjehdin kesät, syön rahkaa ja kuntoilen.

Tutustu Lauriin

29 - Valkonen Ville

Olen intohimoinen yhteiskunnallinen vaikuttaja.

Työkseni teen talouspolitiikkaa Kokoomuksen eduskuntaryhmän kanslian talouspoliittisena sihteerinä. Koulutukseltani olen viimeistelyä vaille valmis ekonomi laskentatoimesta ja rahoituksesta, sivuaineena kansantaloustiede. Istun toista kautta Paimion kaupunginvaltuustossa.

Vaaleissa kannattaa valita ehdokas, jolla on oikeat tavoitteet ja arvot sekä kykyä viedä asioita oikeasti eteenpäin. Arvoni kumpuavat syvästä vastuuntunnosta ja välittämisestä. Työni ja koulutukseni puolesta tunnen sekä talouspolitiikan sisällöt että vaikuttamisen taidon. Olen Sinulle oikea valinta, mikäli näet talouden Suomen suurimpana haasteena ja tahdot valita eteenpäin katsovan, energisen ja valmiiksi eduskunnan työskentelyn tuntevan asiantuntevan ehdokkaan.

Harrastuksiin kuuluvat ulkoilu, kaikenlainen lukeminen, taloustiede, hyvät elokuvat, kirjoittaminen, monipuolinen liikunta ja maanpuolustustyö.

Tutustu Villeen

31 - Viitanen Annika

Tulevaisuuteen on suunnattava positiivisella otteella.

Olen salolainen 29-vuotias kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja yläkoulun aineenopettaja. Opettajantyöni yläkoulussa antaa hyvät eväät poliittisen luottamustehtäväni hoitamiseen. Kouluissa yhteiskunnan mahdollisuudet ja haasteet, suomalainen arki, heijastuvat konkreettisella tavalla.

Työssäni vaadittavat ominaisuudet kuten kyky neuvotella ja kohdata ihmisiä, taito esittää ja perustella asiansa sekä nopea reagointikyky ovat kaikki myös poliitikolle tarpeellisia ominaisuuksia. Yhteistyön luominen erityisesti vaikeina aikoina on avain onnistumiseen myös politiikan kentillä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajana tunnen suomalaisten kuntien haasteet. Arjen hyvinvointi rakennetaan kunnissa. Lainsäädännön on oltava mahdollistavaa ja kuntien talouden kantokyvystä on huolehdittava määrätietoisesti.

Tulevaisuuteen on suunnattava positiivisella otteella. Meiltä vaaditaan näkemystä, halua ratkaista ongelmat ja rohkeutta kantaa vastuuta. Sivistynyt Suomi on kilpailukykyinen.

Tutustu Annikaan

28 - Síren Sara-Sofia

Päätöksenteossa tulee pyrkiä taloudellisen-, sosiaalisen- ja ympäristövastuun tasapainoon.

Olen turkulainen perheenäiti, poliitikko ja yrittäjä. Olen varakansanedustaja, toisen kauden kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen ja maakuntavaltuuston varapuheenjohtaja. Työkseni vastaan hyväntekeväisyysjärjestö Lastenklinikoiden Kummien toiminnasta, tapahtumista ja kumppanuuksista Varsinais-Suomen alueella. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri.

Taustani on seuratoiminnassa ja liikuntajärjestötyössä, jossa olen puhunut ennaltaehkäisyn ja nuorten osallistamisen puolesta. Aktiivinen työ toi luottamusta, joka on sittemmin kantanut yhä vaativampiin poliittisiin tehtäviin. Päätöksentekoni perustan kestävän kehityksen periaatteisiin: päätöksenteossa tulee pyrkiä taloudellisen-, sosiaalisen- ja ympäristövastuun tasapainoon.

Olen työskennellyt eduskunnassa pariinkin otteeseen, joten tiedän mihin olen pyrkimässä. Minulla on monipuolisesti työkokemusta myös politiikan ulkopuolelta: yksityiseltä sektorilta niin isosta kansainvälisestä pörssiyhtiöstä kuin paikallisesta pienyrityksestäkin. Toimin myös itse yrittäjänä.

Vapaa-ajallani joogaan, lenkkeilen ja luen. Perheeseeni kuuluu yrittäjänä toimiva aviomies Sami sekä kesällä 2013 syntynyt tyttäremme.

Tutustu Saaraan