Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

Kannanotto

24.03.2012

Oulun Läänin Kokoomusnuoret vaatii taloudellisesti epävarmoina aikoina menohallinnan lisäksi keskittymistä tuottavuuden ja työpanoksen kasvattamiseen. Toimenpide-ehdotuksena nuorten piirihallitus esittää työntekijän ensimmäisen sairaslomapäivän muuttamista palkattomaksi.

Ensimmäinen sairaslomapäivä on ollut Ruotsissa jo usean vuoden ajan palkaton. Porvarihallituksen tekemän muutoksen ansiosta sairaslomat ovat kääntyneet maassa jyrkkään laskuun ja vähentyneet Suomea pienemmiksi.

”Epärehellisten sairaspäivien hyväksikäyttäminen on aito ongelma, vaikka se ei kaikkia koskekaan. Ei liene kuitenkaan täysin sattumaa, että eniten sairauslomapäiviä kertyy juuri alle 35-vuotiaille.” – toteaa Oulun Läänin Kokoomusnuorten varapuheenjohtaja Janne Heikkinen.

Naapurimaan hyväksi havaittua keinoa on Suomessa tähän mennessä ajanut myös Elinkeinoelämän keskusliitto, jonka mukaan palkallinen poissaolopäivä maksaa työnantajalle keskimäärin 300 euroa. Vastaavasti EK arvioi sen jäsenyrityksissä menetettävän sairaspoissaolopäivien myötä vuosittain 50 000 työvuoden työpanos.

Lisätietoja piirin varapuheenjohtajalta Janne Heikkiseltä 040-5554263 tai janne.heikkinen90@luukku.com tai puheenjohtaja Samu Seppäseltä 044 3555895.

2 kommenttia artikkeliin “Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi
  1. minä sanoo:

Koskisiko tuo myös oman lapsen sairautta? ei sillä, vaihtaisin heti Ruotsin työehdot kokonaisuudessaan suomalaisiin vastaaviin.

2. T.Tiikerintalja sanoo:

Jos tuntee suomalaista työelämää, tietää, että suomalainen työntekijä on usein sairaana töissä -tunnollisimmat sairastuvat tyypillisesti viikonloppuisin ja lomallaan.

Tutkittu tieto osoittaa eniten lyhyitä poissaoloja olevan kunnissakin aloilla, jotka ovat fyysisesti raskaita. Pienessä kuumeessa jaksaa kirjoitella koneen ääressä, mutta työpaivän mittainen fyysinen rasitus ei ole edes suotavaa.

Työnantajilla on jo riittävät keinot varmistaa ettei työntekijä ole toistuvasti aiheetta poissa. Asiapohjaisen epäilyn yhteydessä voi pyytää työntekijää toimittamaan lääkärintodistuksen jokaisesta poissolostaan. Sen sijaan yleistäminen, lääkärintodistuksen vaatiminen kaikilta tai palkattoman sairaspäivän langettaminen kaikille on epäeettistä.

Sairaspäivärahat ovat se osa työntekijöiden hankkimasta palkasta, jota ei jaeta jokaiselle erikseen, vaan yhteisvastuullisesti sitä tarvitseville.

Lääkärintodistusten vaatiminen turhaan puolestaan kuormittaa terveydenhoitoa tarpeettomasti ja vie lääkäreiden aikaa hoitoa vaativilta potilailta. Se toimii säästöjä vastaan.

On yllättävää, että nuoret henkilöt ovat suin päin murentamassa työntekijöille kuuluvaa turvaa – ja samalla sahaavat oksaa, jolla heidän pitäisi jatkossa perheineen istua, lukuunottamatta tietenkin yritysten perijöitä….