Turkistarhauselinkeino säilytettävä

Kannanotto

Kokoomuksen Nuorten Liitto vaatii Suomessa harjoitettavan turkistarhauselinkeinon sallimista tulevaisuudessakin. Turkistarhauksen kieltämiseen tähtäävä kansalaisaloite osoittaa sen taustalla olevilta eläinsuojelujärjestöiltä piittaamatonta asennetta perinteistä ja runsaasti maaseudun ihmisiä työllistävää elinkeinoa kohtaan. Suomi on maailmanlaajuisesti suuri turkistuottajamaa, ja täällä tuotetut turkikset ovat arvostettuja korkean laadun vuoksi.

Suomessa tuotettavista turkiksista 98 % menee vientiin, joten turkistuotanto tuo maahamme vuosittain lähes 400 miljoonan euron vientitulot. Epäsuorat työllisyysvaikutukset huomioiden, alalta leipänsä tienaa arviolta 17 500 suomalaista. Perheyritysvaltainen ala on erityisen merkittävä Pohjanmaalla. Toisin kuin monet muut maaseutuelinkeinot, turkistarhaajat eivät saa valtiolta säännöllistä rahallista tukea.

“Turkistarhauksen kieltäminen ajaisi tuhansia ihmisiä kilometritehtaalle ja lukemattomia perheitä taloudelliseen ahdinkoon. Tätä ei voi hyväksyä.” kommentoi Kokoomusnuorten puheenjohtaja Ville Sipiläinen

Kokoomusnuoret tuomitsevat yksiselitteisesti eläinaktivistien laittomat iskut ja luvattomat kuvausretket turkistarhoille.

”Eläinten hyvinvoinnista on tietysti kannettava huolta. Samalla pitää muistaa ettei turkisten kysyntä mihinkään häviä, vaikka elinkeino Suomessa kiellettäisiin. Jatkossa markkinoiden kysyntä tyydytettäisiin lisäämällä tuotantoa huonojen kasvatusolosuhteiden maissa. Tämäkö on aktivistijärjestöjen tavoite?” ihmettelee Sipiläinen.

Useat kokoomusnuorten jäsenyhdistykset ovat vierailleet kuluvan vuoden aikana eri turkistarhoilla tutustumassa elinkeinoon sekä eläinten kasvuolosuhteisiin. Kokoomusnuoret muistuttaa, että suomalainen turkis on eettisempi kuin ulkomainen, ja ekologisempi kuin keinomateriaalit.