Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret: Oppilaanohjaus nostettava nykypäivän vaatimusten tasolle

Kannanotto

Oppilaanohjauksen kehittämisen tarpeesta on puhuttu jo vuosia. Nopea haku paljastaa, että Turun Sanomien mielipidepalstalla aiheesta on kirjoitettu säännöllisesti vähintään 15 vuoden ajan. Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret vaatii, että huutoon on vastattava.

Tänään  Turun yliopistossa tarkastettava kasvatustieteen lisensiaatti Petri Niemen väitöskirja Counselling and students´career thinking. Counselling experiences explaining career thinking of Turku students finishing basic education, jonka yksi keskeisiä huomioita on, että oppilaanohjauksen painopiste pitäisi siirtää peruskoulun viimeiseltä luokalta varhaisempaan vaiheeseen. Niemen mukaan oppilaanohjauksen ei tulisi tähdätä pelkän koulutusvalinnan tekemiseen vaan valmistaa oppilasta tekemään valintoja ja toimimaan suunnitelmallisesti.

Laadukkaasta ja onnistuneesta oppilaanohjauksesta koituu sekä taloudellista että inhimillistä hyötyä. On yhteiskunnan etu, että nuoret löytävät itselleen sopivan opiskelupaikan ja päätyvät työelämään mahdollisimman nopeasti ilman turhia välivuosia. On myös oppilaitosten ja työpaikkojen etu, että alalle sopivat ja motivoituneet nuoret päätyvät oikeisiin paikkoihin. Ennen kaikkea on nuoren etu, että hän on läpi opintopolkunsa peruskoulusta jatko-opintoihin saanut asianmukaista ohjausta, tietoa ja rohkaisua valintojen tekemiseen.

Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret peräänkuuluttaa opetuksen järjestäjiltä vahvaa panostusta oppilaanohjaukseen. Elokuussa käyttöön otetuissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa todetaan oppilaanohjauksesta muun muassa seuraavaa:

  • Oppilaanohjauksen kautta oppilaat tutustuvat lähiseudun ammatteihin, työpaikkoihin ja elinkeinoelämään (vuosiluokat 3–6).
  • Ohjauksella vahvistetaan oppilaiden toimijuutta ja oma-aloitteisuutta koulutus- ja uravalintojaan koskevassa päätöksenteossa (vuosiluokat 7–9).
  • Oppilaanohjaus tarjoaa oppilaille tietoa ja tutustumismahdollisuuksia peruskoulun jälkeisiin koulutus- ja opiskeluvaihtoehtoihin yhteistyössä vastaanottavan oppilaitoksen sekä huoltajien kanssa (vuosiluokat 7–9).

”Tavoitteet on listattu, käytännön toimissa on myös päästävä nykymaailman vaatimusten tasolle. Esimerkiksi tutustuminen ammatteihin ja työpaikkoihin ei saa jäädä vain TET-jaksojen varaan, vaan yhteistyötä yritysten ja koulujen välillä on tehtävä nykyistä huomattavasti tiiviimmin. Myös globaalin maailman tuomat mahdollisuudet ja haasteet on huomioitava. On muistettava, että laadukasta oppilaanohjausta tarvitaan peruskoulun jälkeisilläkin koulutusasteilla.” vaatii Varsinais-Suomen Kokoomusnuorten puheenjohtaja Anna-Kaisa Kälviäinen.

 

Lisätietoja:

Ota kantaa