Oulun Läänin Kokoomusnuoret: Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

Oulunlaani
GD Star Rating

24.03.2012

Oulun Läänin Kokoomusnuoret vaatii taloudellisesti epävarmoina aikoina menohallinnan lisäksi keskittymistä tuottavuuden ja työpanoksen kasvattamiseen. Toimenpide-ehdotuksena nuorten piirihallitus esittää työntekijän ensimmäisen sairaslomapäivän muuttamista palkattomaksi.

Ensimmäinen sairaslomapäivä on ollut Ruotsissa jo usean vuoden ajan palkaton. Porvarihallituksen tekemän muutoksen ansiosta sairaslomat ovat kääntyneet maassa jyrkkään laskuun ja vähentyneet Suomea pienemmiksi.

”Epärehellisten sairaspäivien hyväksikäyttäminen on aito ongelma, vaikka se ei kaikkia koskekaan. Ei liene kuitenkaan täysin sattumaa, että eniten sairauslomapäiviä kertyy juuri alle 35-vuotiaille.” – toteaa Oulun Läänin Kokoomusnuorten varapuheenjohtaja Janne Heikkinen.

Naapurimaan hyväksi havaittua keinoa on Suomessa tähän mennessä ajanut myös Elinkeinoelämän keskusliitto, jonka mukaan palkallinen poissaolopäivä maksaa työnantajalle keskimäärin 300 euroa. Vastaavasti EK arvioi sen jäsenyrityksissä menetettävän sairaspoissaolopäivien myötä vuosittain 50 000 työvuoden työpanos.

Lisätietoja piirin varapuheenjohtajalta Janne Heikkiseltä 040-5554263 tai janne.heikkinen90@luukku.com tai puheenjohtaja Samu Seppäseltä 044 3555895.