Politiikka

Kokoomusnuorten politiikka pohjautuu siihen arvo- ja aatemaailmaan, joka on määritelty järjestön poliittisissa ohjelmissa. Periaateohjelmansa mukaisesti kokoomusnuorten kantavat arvot ovat vapaus, vastuu ja välittäminen, sivistys, kannustavuus, mahdollisuuksien tasa-arvo ja isänmaallisuus.

Kokoomusnuorten mielestä yhteiskunnan tehtävä ei ole päättää, millaista elämää kunkin yksilön tulisi elää. Sen sijaan yhteiskunnan tehtävä on luoda edellytykset sille, että kukin yksilö voi tavoitella omanlaistaan hyvää elämää. Kokoomusnuorten mielestä yhteiskunnan ei tule rajoittaa yksilön vapautta enempää kuin mitä on välttämätöntä toisten yksilöiden vapauden turvaamiseksi.

Poliittista suosiota ei kokoomusnuorten mielestä tule tavoitella lupailemalla vastuuttomasti kaikkea hyvää kaikille. Kaikki poliittiset päätökset tulee tehdä vastuullisella ja taloudellisesti, eettisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Lasku tämän päivän hyvinvoinnista ei saa langeta tulevien sukupolvien työllä maksettavaksi.

Järjestönä kokoomusnuoret on sitoutunut puolustamaan länsimaista sivistystä ja oikeusjärjestystä. Historialliset esimerkit osoittavat yhtäpitävästi ja aukottomasti, että eniten hyvää sekä aineellisessa että inhimillisessä mielessä on luonut länsimainen valtiojärjestys. Oikeusvaltioperiaatteeseen, edustukselliseen demokratiaan ja vapaaseen markkinatalouteen nojaava yhteiskuntamalli maksimoi sekä yhteiskunnallisen kokonaisedun että yksilöiden vapauden.

Kokoomusnuoret tunnetaan myös isänmaallisuudestaan. Kokoomusnuorille isänmaanrakkaus merkitsee vastuuta omasta elinympäristöstä ja toisista ihmisistä. Se merkitsee kansallisen perinteen kunnioittamista, vaalimista ja puolustamista. Se merkitsee myös yksilön halua kantaa oma kortensa kekoon isänmaan vapauden ja turvallisuuden takaamisessa.

Liittohallitus

• Susanna Koski