Keskari with Caius ja Susanna

Vuoden toinen Keskari veti paikalle suuren kirjon jäseniä Bar Hemingway’siin; tuoreita mutta myös jo tuttuja kasvoja.

Paikalle olimme tällä kertaa saaneet kaksi puhujaa: Kokoomuksen nuorten liiton puheenjohtajan Susanna Kosken sekä Jyväskylän kaupunginvaltuutetun Caius Forsbergin.

Aluksi, pienen paikallaolijoiden esittelykierroksen jälkeen, Susanna Koski aloitti kertomalla muun muuassa poliittisen uransa alusta ja sen vaiheista, sekä matkastaan liiton puheenjohtajaksi.Lisäksi saimme pienimuotoisen mutta kattavan tietoiskun Kokoomusnuorten järjestämistä tapahtumista, ja totesimme että seuraava keskusliiton tapahtuma on maaliskuussa Himoksella järjestettävä Winter Games, johon moni paikalla ollut kokoomusnuori olikin jo ilmoittautunut.

Kosken puheenvuoron jälkeen saimme kuulla Caius Forsbergin ajatuksia hänen omasta tarinastaan politiikan alkutaipaleelta. Caius kokee olevansa vielä nuori politiikassa, mutta tähän mennessä harrastus on ollut erittäin antoisa. Caius kannusti nuoria kokeilemaan siipiään ja asettautumaan esimerkiksi sopivissa vaaleissa ehdolle.

Lopuksi keskustelimme yhdessä lukion tuntijakouudistuksesta, sillä liitolla ei ole sille vielä virallista kantaa. Ajatuksia tuli esille muun muuassa siitä, minkälaisen lukiokoulutuksen pitäisi nykyaikana olla: yleissivistävä instituutio vai korkeakoulua varten valmistava välietappi? Opinto-ohjauskaan ei ole ainakaan tällä hetkellä riittävää. Lukion uutta tuntijakoa ja tavoitteita valmistelee Opetus- ja Kulttuuriministeriön asettama työryhmä. Moni paikalla ollut jäsen sai varmasti kasvatettua omaa tietopankkiaan rennossa meiningissä tämän kuun Keskarissa. Seuraava tapahtuma onkin jo kahden viikon päästä 20.2. piiritoimistolla, silloin alustajana on Hannu Murisoja