Kiinnostaisiko työ pienemmällä palkalla ja häirinnän uhalla?

Blogi

Kiinnostaisiko työ, josta maksetaan moninkertaisesti pienempää palkkaa kuin muille ja jolla on historia toistuvasta seksuaalisesta häirinnästä? Tällainen työpaikkailmoitus herättäisi varmasti kiinnostuksen kenessä tahansa. Enää tarvitsee olla vain maailman paras urheilija. Ja olla nainen.

Kansainvälistä urheilun päivää vietettiin viime viikolla. Se avasi jälleen keskustelua, minkälainen asema naisurheilijoilla on suhteessa miehiin.

Palkkaerot urheilijoiden välillä ovat valtavia. Urheilu on totta kai yksilökeskeistä palkkauksen suhteen, parhaat urheilijat saavat parempaa palkkaa riippumatta siitä ovatko he yksilö- vai joukkueurheilijoita. On kuitenkin selvää, miten huomattavasti vähemmän naisurheilijat tienaavat verrattuna miehiin. Yhdysvaltalainen jalkapallon maailmanmestari 2015 sekä kaksinkertainen olympiavoittaja Abby Wambach puhui jalkapalloilijoiden palkkaeroista. Kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA maksaa 17–18 kertaa pienempää palkkaa naisille jalkapallon MM-kisoista.

Yleisessä keskustelussa on tuntunut pikkuhiljaa vakiintuvan ajatus siitä, että sukupuolten väliset palkkaerot on saatava taitettua. Kuitenkin urheilijoiden väliset palkkaerot tuntuvat olevan tabu, joista ei uskalla tai saa puhua. Yleisin perustelu tuntuu olevan se, että miehet ovat fyysisesti niin paljon naisia parempia, että heidän kuuluu saada myös parempaa palkkaa urheilijoina.

Pelasin itse kymmenen vuotta jalkapalloa. Kun aloitin lukion, tein opintoja myös treenaamalla urheiluakatemiassa. Tuolloin akatemiassa ei ollut lisäkseni yhtään naispelaajaa, joten harjoittelin pelkästään miesten kanssa. En saanut kertaakaan kommenttia, että en pärjäisi harjoituksissa sukupuoleni takia. Ei siis kuulosta omaan korvaan miltään fysiikan ylivoimalta.

Viimeaikainen uutisointi on myös kertonut pitkään jatkuneesta – ja pitkään vaietusta – seksuaalisesta häirinnästä naisten palloilulajien maajoukkueissa. On järkyttävää, miten pitkään häirintää on tapahtunut ja miten pitkään se on myös annettu tapahtua. Monen lahjakkaan nuoren urheilijan ura on päättynyt ahdisteluun.

Kenenkään ei tule kohdata häirintää työpaikallaan, harrastuksessaan, tai ylipäätään missään vaiheessa elämäänsä. Ketään ei myöskään tule arvostaa vähempää sen takia, että sattuu olemaan tiettyä sukupuolta. Näihin asioihin on saatava muutos, jos haluamme että jatkossakin lahjakkaimmat urheilijat saavat tehdä uransa rakastamansa lajin parissa – sukupuolesta riippumatta.

Enni Ikonen
Kokoomusnuorten varapuheenjohtaja