Autoilu ei ole haitta

Blogi

Tupakkavero, alkoholivero ja ​polttoainevero ​ sekä ​ajoneuvovero. ​ Nämä kaikki ovat niin kutsuttuja ”haittaveroja”. Tupakka -ja alkoholiveron ideana on vähentää ihmiskeholle haitallisten tuotteiden nauttimista. Kyseisten tuotteiden käyttöön ei myöskään ole yleishyödyllisesti järkevää syytä tai muunkaanlaista pakkoa. Onkin sitten aivan toinen keskustelu millainen veroaste näissä tuotteissa menee yliholhoamisen ja vapauden riiston puolelle. Näiden haittaverojen peruslogiikan kuitenkin varmasti jokainen ymmärtää.

Polttoainevero ja ajoneuvovero eivät kuitenkaan sovi samalla tavalla tähän haittojen vähentämisen muottiin. Ensinnäkään autoilu ei Suomen kokoisessa ja yhtä harvaan asutussa maassa ole valintakysymys vaan pikemminkin välttämättömyys. On varmasti monelle Helsingin keskustassa pyöräilevälle tai iloisesti ratikalla kulkevalle vaikea uskoa ettei ilman omaa autoa pärjää muualla Suomessa. Mutta entä silloin kun lähimpään ruokakauppaan on yli kymmenen kilometrin matka eikä julkisia kulkuvälineitä ole mailla halmeilla? Tai kun työpaikalle on matkaa 20 kilometriä? On koko yhteiskunnan etu, että ihmiset pääsevät autoillaan tienaamaan elantonsa ja kuluttamaan nämä ansiot hyviksi katsomiinsa kohteisiin. Entäs ammattiliikenne? Miten ihmeessä tavara kulkisi Suomen halki ilman tavararekkoja? Pyhällä hengelläkö? Miten tällaisia yhteiskunnan perustoimintoja ylläpitävä toiminta voidaan luokitella haitaksi? Autoilu on haitaksi ympäristölle, kyllä, mutta niin on kaikki muukin mitä ihmiskunta paraikaa maapallolla touhuaa. Ihmisen toiminta kuluttaa lähes poikkeuksetta luonnon resursseja.

Ihmiskunta on kuitenkin pystynyt jatkuvasti keksimään uutta teknologiaa jonka avulla tätä kuluttavuutta on saatu vähennettyä. Autot kuluttavat polttoainetta aivan eri tavalla kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. Kehitystä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan jatkossakin. Ei kuitenkaan ole mikään ratkaisu verottaa ihmisiä hengiltä sellaisessa asiassa mikä on väistämättä elinehto. On absurdia, että Suomen kaltaisessa suurien välimatkojen maassa on samaan aikaan yksi maailman korkeimmista autoiluun liittyvistä verotusasteista.

Myös tilastot puhuvat puolestaan. Autoilu ei ole Suomessa vähentynyt mihinkään jatkuvasti hurjemmasta verotuksesta huolimatta vaan pikemminkin ollut tasaisessa kasvussa. Nämä niin sanotut ”haittaverot” eivät siis itseasiassa ole edistäneet omaa tavoitettaan vaan lähinnä aiheuttaneet tarpeettoman suuren laskun tavallisille veronmaksajille. Koko asiassa on vielä edellisten epäkohtien lisäksi ongelmana, että vaikka vihervasemmistolaiset onnistuisivat jollain poppaskonstilla tukahduttumaan suomalaisen autoilun nolliin, ei maapallo olisi yhtään sen puhtaampi tai muutoinkaan parempi. Suomen päästöt ovat kuitenkin vain noin promillen luokkaa koko maailman päästöistä. Vaikka suomalaiset eivät huomisesta lähtien enään koskaan käynnistäisi autojaan, maailma ei sen paremmaksi muutu. On erittäin vastuutonta ja järjen vastaista kurittaa niitä suomalaisia joille autoilu on elinehto. Vihervasemmistolainen maailmaa syleilevä hurskastelu on valitettavasti tässäkin asiassa voittanut realismin ja järjen.

Autoilu on yksi nyky-yhteiskunnan kulmakivistä joka on valitettavasti joutunut ideologisesti latautuneen ja intellektuellisesti köyhän retoriikan uhriksi. On kuitenkin fakta, että yhteiskunta ei pyörisi lähes millään tasolla ilman autoilua. Maailma ei mene eteenpäin vierittämällä kehityksen kelloa taaksepäin. Autoilu ei ole haitta. ’

Akseli Lehtonen,
Lohja, Uudenmaan Kokoomusnuorten hallituksen taloudenhoitaja