Donald Trumpin Twitter-tilin sulkeminen oli virhe

Blogi

Lauantaina 9.1. sosiaalisen median jättiläinen Twitter ilmoitti sulkevansa pysyvästi Yhdysvaltojen Presidentti Donald Trumpin tilin. Trumpin katsottiin yllyttäneen väkijoukkoa vallankaappausyritykseen, joka kulminoitui äärioikeistolaisten marginaaliryhmien suorittamaan kongressin valtaukseen, josta levisi huolestuttavaa videomateriaalia koko maailmalle. On selvää, että presidentti Trumpin merkittävää roolia näissä demokratiaa halventavissa tapahtumissa ei voi kiistää. Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että sananvapauden rajoittaminen on tässä kohtaa viimeinen asia, jota kannattaa tehdä jo valmiiksi täysin kahtiajakautuneessa maassa.

Monella on julkisessa keskustelussa mennyt Twitterin päätökseen liittyen puurot ja vellit sekaisin. On täysin totta, että yksityisessä omistuksessa olevalla yhtiöllä on oikeus valita asiakkaansa ja potkia ulos käyttöehtoja rikkoneita tilejä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yrityksiä ei saisi vapaasti arvostella tekemistään päätöksistä, joilla on kauaskantoiset seuraukset. Tilanteesta erityisen ongelmallisen tekee se, että suuret teknologiajätit kuten Twitter, Facebook ja Amazon hallitsevat täysin läntisessä maailmassa käytävien yhteiskunnallisten keskustelujen areenaa.

Tilanteesta entistä ongelmallisemman tekee se, että Twitterin toimet eivät ole jääneet vain Trumpin tilin poistamiseen, vaan useiden lähteiden mukaan myös tuhansia enemmän tai vähemmän konservatiivisten tai radikaalia ideologiaa ajavien ihmisten tilejä on siivottu alustalta. Trumpin kannattajien on sanottu suunnittelevan laajaa massasiirtymistä Yhdysvaltojen vaihtoehto-oikeiston suosimaan Twitterin kilpailijaan, Parleriin, joka on sittemmin muun muassa poistettu Googlen sovelluskaupasta loppiaisen mellakoiden jälkimainingeissa.

Yhdysvaltojen vahva kahtiajako perustuu yksinkertaistettuna osittain siihen, että republikaanien ja demokraattien äänestäjät elävät vahvasti omissa kuplissaan. He asuvat eri alueilla, lukevat uutisensa eri paikasta ja kuluttavat täysin erilaista kulttuuria. Tilanne on nyt jo paha, mutta mitä tapahtuu silloin, kun ihmiset alkavat käyttävät sosiaalista mediaa täysin eri sovelluksissa ja menettävät täysin kosketuksen toisiinsa? Jos jokin asia on varmaa, niin se, että väistyvän presidenttinsä kohtelusta vihastunut kansanosa löytää nykypäivän globaalin digitalisaation dominoimassa yhteiskunnassa foorumin, josta se saa viestinsä esiin. Ilman rakentavaa – ja ylipäätään edes minkäänlaista dialogia – mikään demokratiaan perustuva poliittinen järjestelmä ei tule toimimaan ja tällöin vastakkainasettelu tulee hallitsemaan yhteiskuntaa pelottavin lieveilmiöin.

Saksan liittokansleri Angela Merkel kommentoi maanantaina 11.1. Trumpin Twitter-tilin sulkemisesta alkanutta maailmanlaajuista keskustelua. Hän nosti esille pitävänsä Twitterin toimia uhkana sananvapaudelle. Sananvapaus on yksi koko länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen tärkeimmistä kulmakivistä ja se koskee myös niin sanottuja typeriä mielipiteitä. Vihaisen kansanosan raivoa ei hillitse keskustelun vaimentaminen, vaan päinvastoin: Se antaa tilaa katkeruudelle, joka lietsoo vastakkainasettelun ennenäkemättömiin lukemiin. Voi olla, että me, Yhdysvaltojen menoa kauhistuneena seuraavat vapaamieliset eurooppalaiset saatamme tulevaisuudessa huomata, että hyvänolotunteemme arvojemme vastaisen presidentin vaimentamisesta oli iso hinta. On vaarana, että tulevaisuudessa joudumme seuraamaan aitiopaikalta entisaikojen vapaan maailman johtajamaan luisua lopulliseen vastakkainasettelun kierteeseen, joka eskaloitui entisestään teknologiajättien toiminnasta, ja joka lopulta ajoi jo entisestään omiin poteroihinsa kaivautuneet osapuolet lopullisesti erilleen ja avoimeen konfliktiin.

Santeri Kauppinen
Opiskelija, Kauppatieteiden Ylioppilas
Varsinais-Suomen Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsen
Turku

Me uskomme, että jokainen nuori on kiinnostunut omasta tulevaisuudestaan. Olemme varmoja siitä, että myös sinulla on omia päämääriä ja sanasi sanottavana itseäsi koskeviin päätöksiin.

Liity Kokoomusnuoriin