Autoilullakin on tulevaisuus

Blogi

Uudenmaan liiton maakuntavaltuusto hyväksyi kokouksessaan (15.12.) ilmastotyötä linjaavan tiekartan, jonka keskeisenä tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä. Hyväksytty tiekartta on täynnä kunnianhimoisia mutta erittäin tarpeellisia linjauksia Uudellamaalla tehtävistä toimista aikamme suurimman eksistentiaalisen uhan, eli ilmastonmuutoksen, taklaamiseksi. Tiekartassa esitetyt tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi ovat laaja-alaisia ja kattavia, kuten niiden kuuluukin olla. Uskon, että Uudellamaalla on vahvat edellytykset toimia ilmastonmuutoksen hillitsemisessä jopa globaalina edelläkävijänä.

Huolta minussa kuitenkin herättävät tiekartan linjaukset henkilöautoilun houkuttelevuuden heikentämisestä. Keinoiksi henkilöautoilun houkuttelevuuden heikentämiseksi listataan mm. “Ohjaava pysäköintipolitiikka”, “liikenteen hinnoittelu” ja “kaupunkitilan detaljisuunnittelu”. Käytännössä tällaisia toimia ovat esimerkiksi parkkipaikkojen kaavoituksen vähentäminen kaupunkisuunnittelussa.

Julkisen liikenteen houkuttelevuutta tulee lisätä sekä kannustaa niin kyydinjakamiseen, kävelyyn, pyöräilyyn kuin vaikka etäasiointiin. Henkilöautoilun vaikeuttaminen ei kuitenkaan ole taloudellisesti tai inhimillisesti kestävä ratkaisu tämän saavuttamiseksi. Autoilu on edelleen monille se edullisin tai se ainoa vaihtoehto töihin pääsyyn, ostosten tekemiseen tai vapaa-ajan viettoon.

Meillä Järvenpäässä henkilöautoilun roolia liikenteessä on pyritty vähentämään jo jonkin aikaa, vedoten mm. kaupungin omaan tavoitteeseen saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä. Esimerkiksi asuinrakennusten yhteyteen ei enää rakenneta yhtä paljon parkkitilaa kuin aiemmin. Parkkipaikkojen määrän systemaattinen vähentäminen Järvenpäässä on mielestäni väärä tapa pyrkiä ympäristötavoitteisiin ja liikenteen sujuvuuden edistämiseen.  Näemme jo hyvin monissa paikoissa tästä syntyneet ongelmat, autoja on kadun vieret täynnä. Parkkipaikkojen poistaminen ei poista autoja.

Jos suljemme pois parkkipaikkojen rakentamisen uusiin kohteisiin Järvenpään keskustassa, heikennämme Järvenpään houkuttelevuutta ja kilpailukykyä asuinpaikkana sekä vierailukohteena. Pysäköintimahdollisuuksien niukkuus keskusta-alueella tekee erityisesti hallaa paikalliselle kivijalkayrittäjyydelle. Jos tahdomme pitää kunnan tiiviinä ja yhtenäisenä sekä sen sisäisen liikenteen mutkattomana, meidän on pidettävä huolta, että myös kaupungin laitaseuduilta pystyy autoilemaan keskustaan pelkäämättä heikkoa pysäköintitilannetta ja parkkisakkoja.

Pysäköintimahdollisuuksien niukkuudesta on myös muuta haittaa, kuten esimerkiksi kotihoidon pysäköintiongelmat ovat osoittaneet. Parkkipaikkojen väheneminen asuinrakennusten yhteydestä vaikeuttaa palveluiden sujuvuutta myös heille, ketkä eivät välttämättä itse autoile. On lisäksi utopistista kuvitella, etteivätkö nuoret autoilisi ja mopoilisi yhtä paljon kuin ennenkin ja ettei pysäköintimahdollisuuksia yksityisajoneuvoille tarvita jatkossa enää yhtä paljon kuin ennen. Ajokortin hankinta on edelleen monen nuoren suunnitelmissa.

On epätodennäköistä, että autojen määrä laskisi lähivuosina merkittävästi. Oleellista on, että niiden tekniikka kehittyy nopeasti ilmastoystävällisemmäksi ja että tehokas julkinen liikenne tarjoaa samalla vaihtoehtoja, kuten myös Uudenmaan liiton ilmastotiekartassa onkin ansiokkaasti linjattu. Lisäksi on muistettava, että myös vähäpäästöisemmät kaasu- ja sähköautot vaativat henkilöautoilulle suunnattua infrastruktuuria. Jos tahdomme tosiaan tukea siirtymää myös näihin liikkumisen muotoihin, tulee meidän henkilöautoilijoiden rankaisemisen sijaan keskittyä esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden ja kaasuasemien rakentamiseen.  Meidän kannattaa siis pitää jäitä hatussa tavoitellessamme kunnianhimoisia ympäristö- ja liikennetavoitteitamme sekä muistaa, että myös henkilöautoilulla on tulevaisuus ja että parkkipaikkoja tarvitaan jatkossakin.

Seán McLoughlin, Uudenmaan Kokoomusnuoret hallituksen jäsen ja kuntavaaliehdokas Järvenpäässä

Lisätietoja:

Seán McLoughlin

Seán McLoughlin

Uudenmaan Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsen