Edustajistovaalit

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat ja yliopistojen ylioppilaskunnat edustavat opiskelijoitaan korkeakoulujen opetuksen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin kehittämisessä.

Ne tarjoavat usein myös palveluita opiskelijoiden arjen ja vapaa-ajan iloksi. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien toiminta rahoitetaan pitkälti opiskelijoilta perittävällä jäsenmaksulla, joka on yliopisto-opiskelijoille peräti pakollinen.

Ylioppilas- ja opiskelijakunnissa ylintä päätösvaltaa käyttävät opiskelijoiden vaaleilla valitsema edustajisto. Ammattikorkeakouluissa vaalit käydään joka vuosi, yliopistoissa joka toinen vuosi. Helsingin (HYY) ja Tampereen (TREY) ylioppilaskunnissa vaalit käydään aina parillisina vuosina, muissa yliopistoissa parittomina vuosina eli muun muassa tänä vuonna.

Kokoomus (Kokoomusopiskelijat ja Kokoomusnuoret) on ollut vuosikymmeniä keskeinen toimija opiskelijapolitiikassa. On tärkeää, että jokaisissa vaaleissa jokaisella äänestäjällä on mahdollisuus äänestää kokoomuslaista ehdokasta. Lähde siis mukaan talkoisiin nostamaan Kokoomus jälleen suurimmaksi poliittiseksi liikkeeksi korkeakoulusi edustajistovaaleissa!

Kiinnostuitko? Ilmoita kiinnostuksestasi täältä:

Ehdolle edustajistovaaleihin!

Vaalien aikataulut

Vaalit järjestetään pääsääntöisesti kaikissa korkeakouluissa loka-marraskuun vaihteessa. Ehdokaslistat on jätettävä korkeakoulusta riippuen lokakuun alkupuolella. Vaalien aikataulut päivitetään kunkin ylioppilas- ja opiskelijakunnan verkkosivuille vaalikuulutuksen tai tiedotteen muodossa.

Kokoomuksen ehdokaslistat

Kokoomuksen Nuorten Liitto ja Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta kokoaa Kokoomuksen ehdokaslistoja kattavasti ympäri Suomen sekä ylioppilaskuntien että ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien edustajistovaaleihin.

Korkeakoulukohtaiset vaalipäälliköt julkaistaan näillä sivuilla syyskuun aikana.

Lisätietoja edustajistovaaleista:

Heinonen Niilo

Poliittinen suunnittelija

niilo.heinonen@kokoomusnuoret.fi

Poliittinen valmistelu, viestintä ja vaikuttaminen, poliittisten verkostojen toiminnan tukeminen ja koordinointi