Ottelua ei voi voittaa, jos ei pistä lapaa jäähän.

Pistetään hommat kuntoon. Lähde ehdolle kuntavaaleihin, ja tule tekemään työtä isänmaan hyväksi!

Millaisessa kunnassa sinä haluaisit asua? Tule vaikuttamaan meille jokaiselle tärkeisiin asioihin – lähde ehdolle Suomen tärkeimpiin vaaleihin!

Monissa kunnissa nuorten edustus on edelleen retuperällä. Kunnissa päätetään muun muassa siitä, miten nopeasti lääkäriin pääsee, milloin bussi kulkee ja siitä, mihin rakennetaan asuntoja. Nuorten ääni on äärimmäisen tärkeää saada kuuluviin.

Tietosuojaseloste

Mitkä kuntavaalit?

Kuntavaaleissa valitaan kunnan ylimmän päättävän elimen eli kunnanvaltuuston jäsenet ja varajäsenet. Kunnissa puhutaan kunnanvaltuutetuista ja kaupungeissa kaupunginvaltuutetuista. Kuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein ja äänioikeus on kaikilla 18 vuotta täyttäneillä Suomen kansalaisilla siinä kunnassa, jossa virallisesti asuu. Seuraavat kuntavaalit järjestetään 13.6.2021.

Kuntien tehtäviin kuuluu mm.

• koulutus ja kasvatus, eli päiväkodit, koulut, lukiot ja ammatilliset oppilaitokset
  • kaavoitus, infrastruktuuri ja julkinen liikenne, eli se, mihin, mitä ja kuinka paljon rakennetaan, tiet, pyörätiet, ympäristöasiat ja julkinen liikenne
  • kulttuuri ja vapaa-aika, eli kirjastot, nuorisotyö, liikuntapalvelut ja erilaiset kulttuuripalvelut
  • sosiaali- ja tarveyspalvelut, eli perhepalvelut, vammaispalvelut, vanhustenhuolto ja lääkäripalvelut

Miten pääsen ehdolle?

Ehdolle voi asettua kuka tahansa viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta täyttävä. Ehdolla voi olla kotikunnassa, eli siinä kunnassa jossa virallisesti asuu. Moni lähteekin ehdolle siellä kunnassa, josta on kotoisin, vaikka asuisikin esimerkiksi opiskelun vuoksi muualla. Valtaosa asettuu ehdolle puolueen nimittämänä, joskin myös valitsijayhdistyksen kautta voi asettua ehdolle.

Näin kokoomuksen ehdokkaaksi pääseminen tapahtuu kuntavaaleissa 2021:

1. Täytä yllä oleva lomake, mikä ehdokkuus edes hieman kiinnostaa. Lomakkeen täyttäminen ei sido mihinkään!
  2. Vaalisuunnitelman teko, jossa pohdit omaa kampanjaasi; miksi haluaisin valtuustoon? mitä asioita ajaisin? millä erottaudun muista ehdokkaista? ketkä voisivat tulla kampanjatiimiini? Suuremmissa kaupungeissa tarvitsee suunnitella enemmän, pienissä kunnissa vähemmän.
  3. Keskustelut oman alueen kunnallisjärjestön tai piirijärjestön kanssa.
  4. Ehdokassitoumuksen allekirjoittaminen.
  5. Ehdokkuudesta päättäminen kunnallis- tai piirijärjestön kokouksessa.
  6. Kampanja voi alkaa!