Seurakuntavaalit

Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt päättävät keskeisistä seurakunnan ja seurakuntayhtymän asioista, esimerkiksi seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista, työntekijävalinnoista sekä tilojen käytöstä.

Miksi kokoomuslainen ehdokas?

Valitsemalla poliittisen ehdokaslistan tiedät varmasti, mitä saat. Kaikki listamme ehdokkaat jakavat yhteiset arvomme. Äänestämällä poliittista listaa vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Kokoomuksen nuoria ehdokkaita äänestämällä annat äänesi kirkollisverojen järkevälle käytölle ja nuorten toiminnan tukemiselle. Kokoomuksen ehdokasta äänestämällä varmistat, että etujasi ajetaan osaavasti ja vaikuttavasti.

Mikä kirkkovaltuusto?

Kirkkovaltuusto on seurakunnan ylin päättäjä. Kirkkovaltuusto tekee seurakunnan taloutta ja viranhaltijoita koskevat tärkeimmät päätökset ja valitsee jäsenet kirkkoneuvostoon. Kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvat esimerkiksi päätökset seurakunnan toiminnan ja talouden päälinjoista, kirkollisvero, rakennushankkeet ja uudet virat. Kirkkovaltuuston erityiseen toimivaltaan kuuluu kappalaisen valinta sekä valtuutettujen äänioikeus hiippakuntavaltuuston, kirkolliskokousedustajien ja piispan vaalin maallikkovalitsijoitten vaalissa.

On tärkeää, että jokaisissa vaaleissa jokaisella äänestäjällä on mahdollisuus äänestää kokoomuslaista ehdokasta. Lähde siis mukaan talkoisiin nostamaan Kokoomus suurimmaksi poliittiseksi liikkeeksi kirkkosi valtuustoon!

Vaalien aikataulut

Ennakkoäänestys 8.11.-12.11.