Kokoomusnuorten puoluekokousaloite: Perhelääkärimalli ja vakuutuspohjainen terveydenhuolto Suomeen

Kannanotto Tiedote

Kokoomuksen puoluekokous (14.6.–16.6.2024) lähestyy kovaa vauhtia. Puoluekokous on puolueen ylin päättävä elin ja aito mahdollisuus terävöittää puolueen linjaa. Kokoomusnuoret on jättänyt seitsemän aloitetta, jotka julkaistaan nettisivuillamme yksitellen.

Perhelääkärimalli ja vakuutuspohjainen terveydenhuolto Suomeen

Sote-uudistuksen toteuttaminen hyvinvointialueuudistuksena on osoittautunut epäonnistumiseksi. Hyvinvointialueet luotiin vastoin asiantuntijoiden suosituksia maakuntamaiseksi hallintoportaaksi, joilla on kuitenkin vain yhden sektorin tehtävät eikä lainkaan omaa rahoituspohjaa. Tällaista jäykkää mallia ei ole myöskään missään muualla maailmalla.

Sosiaali- ja terveyspalvelut imevät miljardeja enemmän kuin mitä on niille allokoitu. Tällä kustannusten nousulla vuonna 2027 menot olisivat jo lähes 30 miljardia euroa nykyisen 23 miljardin sijaan. Silti terveydenhuoltojärjestelmä on kohdannut vain lisää haasteita, kuten pitkät jonotusajat, resurssipula ja alueelliset erot palveluiden saatavuudessa.

Suomen tulisi rakentaa kestävämpi terveydenhuoltojärjestelmä. Valtiorahoitteisen ja raskaaseen julkiseen sektoriin pohjautuvan mallin sijaan ratkaisuja on etsittävä muualta.

Esimerkiksi Hollantia pidetään yhtenä terveydenhuollon mallimaana. Hollannin menestys perustuu siihen, että perusterveydenhuollon ja perhelääkärien asema on vahva. Yhtenä järjestelmän etuna on myös terveydenhuollon yhtenäisyys; siellä ei ole päällekkäisiä julkisen, yksityisen ja työterveyshuollon järjestelmiä kuten Suomessa.

Hollannin terveydenhuolto rahoitetaan lakisääteisellä sairausvakuutuksella, joka on pakollinen kaikille. Sairausvakuutuksen vuosimaksu on enimmillään noin 1200 euroa vuodessa ja lisäksi tämän päälle tulee omavastuu noin 400 euron omavastuu. Myös työnantajat maksavat vakuutusmaksua työntekijöiden palkkoihin suhteutettuna, keskimäärin noin puolet vakuutusmaksuista. Valtio tukee sairausvakuutusta, jos kansalaisen vuositulot jäävät alle 32 000 euron.

Hollannissa yksittäiselle perhelääkärille on listautuneita potilaita noin 2300. Vastaanotolle pääsee 1-3 päivän aikana ja lisäksi lääkärit voivat tehdä kotikäyntejä. Perhelääkäreiden tiivis yhteys erikoislääkäreihin ja sairaaloihin auttaa hoitopolun turvaamisessa. Potilas hakeutuu perhelääkärin lähetetteen tai päivystyksen kautta erikoissairaanhoitoon.

Kokoomukselle valinnanvapaus on tärkeä periaate terveyspalveluissa. Kansalainen pitäisi saada valita sairausvakuuttajansa useiden kilpailevien vakuutusyhtiöiden joukosta sekä lisäpalveluita vakuutukselle. Hollannissa kaikille kuuluvan peruspaketin sisällön määrittelee kansallinen terveydenhuoltoviranomainen. Järjestelmä turvaa siten terveydenhuollon tasa-arvoista saatavuutta koko väestölle, joustavalla ja nopealla pääsyllä perhelääkäreille.

Kokoomusnuoret katsoo, että terveyspalveluiden pelastamiseksi Suomen tulisi siirtyä vakuutuspohjaiseen terveydenhuoltojärjestelmään. Tässä mallissa kansalaiset tai heidän työnantajansa maksavat terveysvakuutusmaksuja, jotka kattavat tarvittavat terveydenhuoltopalvelut. Mallissa puretaan hallinnollista rasitetta, taataan valinnanvapaus sekä korjataan rahoituspohjan kestävyys.

Edellä mainituin perustein Kokoomuksen Nuorten Liitto ry esittää, että hyväksyessään aloitteen puoluekokous velvoittaa puoluehallitusta sekä kehottaa kokoomuksen eduskunta- ja ministeriryhmää edistämään Hollannin kaltaista perhelääkärimallia ja vakuutuspohjaista terveydenhuoltojärjestelmää Suomeen.

Tupamäki Binga

Kokoomusnuorten puheenjohtaja

binga.tupamaki@kokoomusnuoret.fi

Poliittisen valmistelun, viestinnän ja vaikuttamisen johtaminen, edustaminen