Kansainvälinen vaikuttaminen

Kansainvälinen vaikuttaminen on keskeinen osa Kokoomusnuorten poliittista vaikuttamista.

Kansainvälistä vaikuttamista johtaa kansainvälisen vaikuttamisen sihteeri eli international secretary tukenaan kansainvälisen vaikuttamisen jaosto.

Maailmanlaajuinen yhteistyö

Kokoomusnuoret kuuluu keskustaoikeistolaisten puolueiden maailmanlaajuisen kattopuolueen (International Democratic Union IDU) nuorisojärjestöön International Young Democrat Unioniin (IYDU).

Eurooppalainen yhteistyö

Kokoomusnuoret kuuluu Euroopan kansanpuolueen nuorisojärjestöjen kattojärjestöön Youth of the European People’s Partyyn (YEPP), jonka kongresseihin ja seminaareihin Kokoomusnuoret osallistuu aktiivisesti.

Eurooppalaista yhteistyötä tehdään myös pitämällä tiiviit kontaktit Euroopan Kansanpuolueen europarlamenttiryhmään ja erityisesti sen suomalaisiin jäseniin. Kokoomusnuoret harjoittaa myös kahdenvälistä yhteistyötä eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa.

Eurooppalaisen nuorisopolitiikan tilannetta Kokoomusnuoret seuraa pitämällä yhteyttä Euroopan nuorisofoorumin (European Youth Forum) toimintaan osallistuviin suomalaisedustajiin. Kokoomusnuoret tekee yhteistyötä myös Eurooppanuoret ry:n kanssa ja vaikuttaa eurooppalaiseen nuorisopolitiikkaan Nuorisoyhteistyö Allianssin kansainvälisen toiminnan kautta.

Pohjoismainen yhteistyö

Kokoomusnuoret tekee yhteistyötä pohjoismaisten keskustaoikeistolaisten puolueiden nuorisojärjestöjen kanssa Nordisk Ungkonservativ Unionin (NUU) puitteissa. Tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat Moderata ungdomsförbundet – MUF (Ruotsi), Unge Høyre (Norja), Konservativ Ungdom (Tanska), Ungir sjálfstæðismenn (Islanti), Unga Moderater (Ahvenanmaa) sekä Høyrevendt ungdom for Folkepartiet (Färsaaret).

Yhdessä pohjoismaisten sisarjärjestöjensä kanssa Kokoomusnuoret vaikuttaa Nuorten Pohjoismaiden Neuvostossa. Kokoomusnuoret kehittää jatkuvasti myös kahdenvälisiä suhteita sisarjärjestöihinsä. Kotimaassa Kokoomusnuoret osallistuu Pohjola-Nordenin Nuorisoliiton toimintaan.

Baltian yhteistyö

Kokoomusnuoret tekee Baltian sisarjärjestöistä tiiveintä yhteistyötä virolaisen IRL Noored ja latvialaisen Jauna Vienotiba -järjestöjen kanssa. Kontakteja pidetään yllä tapaamisilla ja muulla yhteydenpidolla.

Lisätietoja kansainvälisestä vaikuttamisesta:

Hanhela Heidi