Kansainvälinen vaikuttaminen

Kansainvälinen vaikuttaminen on keskeinen osa Kokoomusnuorten poliittista vaikuttamistoimintaa.

Kansainväliset opintomatkat, vierailut ja seminaarit

Kokoomusnuoret järjestää vuosittain useita opintomatkoja ja vierailuita, joiden tavoitteena on kouluttaa jäseniä kansainvälisestä yhteistyöstä sekä tarjota mahdollisuus tutustua eri maiden poliittiseen kulttuuriin.

Vuosittaisiin opintomatkoihin kuuluu Brysseliin ja sen EU-instituutioihin suuntautuva Eurooppa-akatemia, jota on toteutettu yhteistyössä kokoomuslaisten europarlamentaarikkojen kanssa. Lisäksi opintomatkoja on järjestetty Ruotsiin Almedalsveckan-politiikkaviikolle, Saksaan Berliiniin CDU-puolueen vieraaksi sekä Baltiaan Isamaa-sisarpuolueemme puoluekokoukseen ja Latviaan VJO-järjestön vieraaksi. Opintomatkat ovat kaikille avoimia ja niihin järjestetään hakuja läpi vuoden.

Omien opintomatkojen lisäksi Kokoomusnuoret saa ajoittain kutsuja eri sisarjärjestöjemme ja muiden keskustaoikeistolaisten toimijoiden järjestämiin seminaareihin. Myös näihin järjestetään tapauskohtaisesti kaikille Kokoomusnuorten jäsenille avoimia hakuja.

Kansainvälisen yhteistyön ydinperiaatteet

Kokoomusnuoret toimii kansainvälisessä toiminnassa niiden arvojen ja tavoitteiden puolesta, joita se kotimaassakin ajaa. Kokoomusnuorten pitkä linja kansainvälisessa toiminnassa on ollut liberaalidemokratian, sääntöpohjaisen vapaakaupan ja eurooppalaisen sekä kansainvälisen yhteistyön puolustaminen.

Kokoomusnuoret toimii aktiivisesti populismia ja autoritarismia vastaan sekä vastustaa kaikkien sellaisten nuorisojärjestöjen jäsenyyksiä sen eri kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa, jotka eivät allekirjoita demokratian perusperiaatteita.

Kokoomusnuoret on aiemmin ollut jäsenenä Democratic Youth Community of Europe -nimisessä järjestössä, jonka perustamisessa Kokoomusnuorten aiemmat toimijat ovat olleet suuressa roolissa. Kokoomusnuoret erosi järjestöstä muutama vuosi sitten, kun sen pitkäkestoiset yritykset muuttaa järjestön suuntaa eivät tuottaneet tulosta.

Kokoomusnuoret on sittemmin vaatinut muita nuorisojärjestöjä sulkemaan DEMYC:n keskustaoikeistolaisen kansainvälisen yhteistyön ulkopuolelle. Kokoomusnuoret katsoo DEMYC:n linjan eroavan merkittävästi omastaan erityisesti suhteessa diktatuureihin ja Venäjän toimiin Krimillä ja Itä-Ukrainassa.

Maailmanlaajuinen yhteistyö

Kokoomusnuoret kuuluu keskustaoikeistolaisten puolueiden maailmanlaajuisen kattopuolueen (International Democratic Union IDU) nuorisojärjestöön International Young Democrat Unioniin (IYDU). IYDU:ta kutsutaan ajoittain maailman suurimmaksi nuorisojärjestöksi, koska sillä on yli 120 jäsenjärjestöä yli 80 maasta. Järjestön toimisto sijaitsee Munchenissä IDU:n toimiston yhteydessä.

IYDU on perustettu 1981 ja sen toiminta käynnistyi väliaikaisen lakkauttamisen jälkeen uudelleen vuonna 1992. Kokoomusnuoret on kuulunut järjestön kantaviin voimiin läpi sen historian. Euroopasta järjestöön kuuluvat suuri osa YEPP:n jäsenjärjestöistä sekä konservatiivisen EYC:n jäsenjärjestöistä. Globaalisti IYDU tuo yhteen keskustaoikeistolaisia, liberaaleja, konservatiivisia ja kristillisdemokraattisia nuorisojärjestöjä. Yhteistä järjestöille on sijoittuminen omalla kotimaisella poliittisella kentällään keskilinjan oikealle puolelle.

IYDU:n kautta Kokoomusnuorilla on mahdollisuus myös kahdenväliseen kansainväliseen yhteistyöhön useiden sellaisten nuorisojärjestöjen kanssa, jotka eivät kuulu Euroopan Kansanpuolueen nuorisojärjestöön (YEPP). Tähän joukkoon kuuluvat muun muassa Ison-Britannian konservatiivipuolueen nuoret sekä useiden Euroopan lähialueen maiden keskustaoikeistolaiset nuorisojärjestöt.

Järjestöä puheenjohtaa vuonna 2020 brasilialainen Bruno Kazuhiro. Kokoomusnuorten Juho Mäki-Lohiluoma on järjestön varapuheenjohtaja.

Eurooppalainen yhteistyö

Kokoomusnuoret kuuluu Euroopan kansanpuolueen nuorisojärjestöjen kattojärjestöön Youth of the European People’s Partyyn (YEPP), jonka kongresseihin ja seminaareihin Kokoomusnuoret osallistuu aktiivisesti.

Eurooppalaista yhteistyötä tehdään myös pitämällä tiiviit kontaktit Euroopan Kansanpuolueen europarlamenttiryhmään ja erityisesti sen suomalaisiin jäseniin. Kokoomusnuoret harjoittaa myös kahdenvälistä yhteistyötä eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa.

Eurooppalaisen nuorisopolitiikan tilannetta Kokoomusnuoret seuraa pitämällä yhteyttä Euroopan nuorisofoorumin (European Youth Forum) toimintaan osallistuviin suomalaisedustajiin. Kokoomusnuoret tekee yhteistyötä myös Eurooppanuoret ry:n kanssa ja vaikuttaa eurooppalaiseen nuorisopolitiikkaan Nuorisoyhteistyö Allianssin kansainvälisen toiminnan kautta.

YEPP:n puheenjohtaja on portugalilainen europarlamentaarikko Lidia Pereira. Kokoomusnuorten Reza Abdali on YEPP:n hallituksen jäsen.

Pohjoismainen yhteistyö

Kokoomusnuoret tekee yhteistyötä pohjoismaisten keskustaoikeistolaisten puolueiden nuorisojärjestöjen kanssa Nordisk Ungkonservativ Unionin (NUU) puitteissa. Tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat Moderata ungdomsförbundet – MUF (Ruotsi), Unge Høyre (Norja), Konservativ Ungdom (Tanska), Ungir sjálfstæðismenn (Islanti), Unga Moderater (Ahvenanmaa) sekä Høyrevendt ungdom for Folkepartiet (Färsaaret).

Yhdessä pohjoismaisten sisarjärjestöjensä kanssa Kokoomusnuoret vaikuttaa Nuorten Pohjoismaiden Neuvostossa. Kokoomusnuoret kehittää jatkuvasti myös kahdenvälisiä suhteita sisarjärjestöihinsä. Kotimaassa Kokoomusnuoret osallistuu Pohjola-Nordenin Nuorisoliiton toimintaan.

NUU:n puheenjohtajana toimii Kokoomusnuorten Veera Hellman ja pääsihteerinä Petri Rajala.

Baltian yhteistyö

Kokoomusnuoret tekee Baltian sisarjärjestöistä tiiveintä yhteistyötä virolaisen IRL Noored ja latvialaisen Jauna Vienotiba -järjestöjen kanssa. Kontakteja pidetään yllä tapaamisilla ja muulla yhteydenpidolla.

Vuonna 2019 Kokoomusnuoret teki Viroon ja Latviaan opinto- ja kampanjointimatkan ennen vuoden 2019 eurovaaleja tukeakseen virolaisten ja latvialaisten sisarjärjestöjemme nuorten ehdokkaiden kampanjointia.

Kansainvälisen vaikuttamisen jaosto

Kokoomusnuorten kansainvälistä vaikuttamisesta vastaa kansainvälisen vaikuttamisen jaosto (kv-jaosto). Valintojen perusteena ovat erityisesti kansainvälinen kokemus ja aiemmat näytöt Kokoomusnuorten kansainvälisestä toiminnasta.

Vuonna 2020 Kokoomusnuorten kansainvälistä vaikuttamista johtaa jaoston puheenjohtaja Heidi Hanhela. Kansainvälisen vaikuttamisen sihteerinä toimii Silva Mertsola.

Kansainvälinen jaosto:

Kansainvälisten asioiden sihteeri

silva.mertsola@kokoomusnuoret.fi

Mäki-Lohiluoma Juho

Deputy chairman of the International Young Democrat Union (IYDU)

Abdali Ali-Reza

Treasurer of the Youth of the European People’s Party (YEPP)

abdali@live.com

Hellman Veera

President of the Nordic Young Conservative Union (NUU)