Uudenmaan Kokoomusnuoret & Espoon Nuoret Järkiporvarit

Taksiliitto saa katsoa peiliin – Uber on tulossa ohi ja kovaa

Kannanotto

Taloussanomat uutisoi (7.7.2015) artikkelissaan “Taksipomo Uberista: ”En haluaisi sanoa sitä sanaa ääneen” kuinka Taksi Helsinki ohjeistaa kuljettajiaan kirjaamaan ylös Uber-kuskien rekisterinumeroita. Tämä on puhdasta pohjustusta taksiliiton harjoittamalle korporativismille, jossa yksittäisille toimijoille pyritään turvaamaan markkinaosuudet.

Mikä on sitten Uber? Uber on mobiilisovelluksen kautta toimiva autokyytien välityspalvelu. Se ei omista autoja, vaan se pohjautuu kuskien vapaaehtoiseen haluun tehdä kannattavaa sivutyötä omalla autollaan.

Esimerkiksi New Yorkissa jo yli puolet takseista on korvannut Uberin välittämä auto. Suomessa lähes kaikki Uber-kuljettajat toimivat päätoimisen työnsä ohessa muutaman tunnin viikossa kuljettajina. Lähinnä tutustuakseen uusiin ihmisiin ja samalla kattaakseen autokulujaan muutenkin auton omistajalle kalliissa maassa.

“Taksiliitto ja eri taksiyritykset ovat yrittäneet vastata Uberin luomaan kilpailuun kehittämällä omia sovelluksiaan markkinoille. Niistä kuitenkin puuttuvat Uberin vaivattomuus. Sovelluksen kautta suoritettava suoraveloitus ja kustannusrakenne lisättynä sovelluksessa toimivaan karttaan, josta näkyvät auton sijainti ja arvioitu tuloaika lisäävät kyydin helppoutta.” kertoo Uudenmaan Kokoomusnuorten puheenjohtaja Petteri Lohivesi.

Uudistaessaan liikennettä Uber on herättänyt oikeustoimia ympäri maailmaa. Tuoreimpana esimerkkinä Ranska, jossa taksikuskit sytyttivät Uber-autoja palamaan ja viranomaiset pidättivät Uberin maajohdon.

Korporativismin tuotteet, kuten taksit, eivät halua luopua saavutetuista eduistaan. Sen sijaan he pyrkivät perustelemaan, miten heidän toimintansa on lailla oikeutettua, ja Uberin toiminta mustamaalataan pimeäksi. Taustalla on ainoastaan taksien ahneus ja tahto tavoitella omaa etuaan vapaan markkinatalouden ja demokratian vastaisesti.

“Jos taksiliitot eivät pysty vastaamaan Uberin kilpailuun muuta kuin protektionismilla, niin miten taksit selviävät robottiautojen tulosta markkinoille?” ihmettelee nimettömänä pysyttelevä, Uberiakin ajanut kokoomusnuori. Taksiliitot ympäri maailman ovat mahdollistaneet omalla jähmeällä ja kivikautisella toimintatavallaan Uberin kaltaiset notkeat, helpot ja käyttäjäystävälliset kyytipalvelut.

Pitäisikö taksiliiton katsoa peiliin ja miettiä, miten pystyisimme tarjoamaan asiakkaille entistä nopeampaa, helpompaa ja asiakasystävällisempää palvelua?

Petteri Lohivesi

Uudenmaan Kokoomusnuoret