Oulun Läänin Kokoomusnuoret

Tervetuloa Oulun Läänin Kokoomusnuorten sivuille.

Oulun Läänin Kokoomusnuoret ry tunnustaa avoimesti sinistä väriä ja pyrkii lisäämään kokoomuksen kannatusta nuorten keskuudessa.
Yksilönvapaus ja vastuu itsestä, muista sekä elinympäristöstä ja koko yhteiskunnasta ovat toimintamme lähtökohta.

Piiri toimii aktiivisesti ja järjestää muun muassa koulutus- ja keskustelutilaisuuksia,
retkiä ja illanviettoja, sekä osallistuu Kokoomuksen Nuorten Liiton sekä muiden piirien järjestämiin tapahtumiin.
Oulun Läänin Kokoomusnuoret ry näkyy ja kuuluu myös kunta- ja aluepolitiikassa.

Toiminnallaan piiri pyrkii nostamaan nuorten, etenkin jäsenistönsä, yhteiskunnallista tietoutta ja aktiivisuutta,
ottamaan kantaa ja vaikuttamaan tärkeinä pitämiinsä asioihin.

Toiminta on avointa ja tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki politiikasta ja toiminnasta kiinnostuneet.

Piiritoimisto
Vanhantullinkatu 4, 5.krs
90100 Oulu

Pohjois-Pohjanmaan Kokoomus

Kainuun Kokoomus

Valjus Aamos

Oulun Läänin Kokoomusnuorten puheenjohtaja

aamos.valjus@gmail.com

Ellonen Lotta

Oulun Läänin Kokoomusnuorten varapuheenjohtaja

Oulun Läänin Kokoomusnuoret Instassa

Tervetuloa mukaan Kokoomusnuorten kesäkauden kuumimmille tapahtumille! ☀️

#kokoomusnuoret #tapahtumat
Ei EU:n uudelle yhteisvelalle! 📣

Iltalehti uutisoi eilen 17.7. Ursula von der Leyenin yrittävän lehmänkaupoilla valtaan. Tuoreimpien tietojen mukaan kokonaan uusi EU-maiden yhteistä velkaa sisältävä velkapaketti on pöydällä. Sosialistien ja demokraattien europarlamenttiryhmä (S&D) edellyttää uuden elpymispaketin kaltaisen rahaston laatimista von der Leyenin komission puheenjohtajapaikkaa vastaan.

Kokoomusnuoret katsoo, ettei vastuullista taloudenpitoa korostava eurooppalainen oikeisto voi uskottavasti esittää jälleen uutta velkapakettia. Kun monen EPP:n jäsenpuolueen, mukaan lukien kokoomuksen, vaalikampanjatkin puhuivat yhteisvelan torjumisesta, ei takkia voida tällä tavoin kääntää.

Lue koko kannanotto Kokoomusnuorten verkkosivuilta, linkki myös biosta löytyvässä Linktreessä! 📲
Eläkkeet ovat sosiaaliturvaa! 📣

Finanssialan työeläkeasioiden johtaja Mikko Kuusela kehuu Suomen eläkejärjestelmää mielipidekirjoituksessaan (HS 8.7.2024). Kirjoittaja tuo esille vapaaehtoisten lisäeläkkeiden vähäisen käytön Suomessa.

On kuitenkin alleviivattava, että nykyisessä järjestelmässä Suomessa eläkemaksuihin menee noin neljännes palkasta. Kyseessä on suhteellisen korkea menoerä, joten ei ole ihme, ettei lisäeläkesäästäminen tämän päälle ole kovinkaan houkuttelevaa.

Lisäksi Eläketurvakeskus on arvioinut tuleville vuosikymmenille huonoa kehityssuuntaa: eläkemaksuprosentin kasvua, eläkkeiden suhteellisen ostovoiman laskua ja eläkeiän nousua. Nykyiselle järjestelmälle on siksi pohdittava vaihtoehtoja.

Onnittelemme kaikkia, jotka ovat tämän vuoden yhteishaussa saaneet itselleen paikan joko toisen asteen oppilaitoksesta tai korkeakoulusta 💐 Toivotamme teille onnea, menestystä ja rohkeutta tuleville opintopoluillenne!

Voit jo nyt liittyä tulevan opiskelupaikkakuntasi Kokoomusnuoriin, löytääksesi samanhenkisiä nuoria, elinikäisiä ystäviä ja saadaksesi valmiuksia vaikuttaa sinuakin koskeviin opiskelijapolitiikan kysymyksiin! 💙

Voit liittyä Kokoomusnuorten jäseneksi osoitteessa kokoomusnuoret.fi/liity. Löydät liittymislomakkeen myös biosta löytyvän Linktreen kautta 📲
@helsinginsanomat uutisoi 5.7.2024 korkeimman oikeuden päätöksestä, jossa yritys tuomittiin maksamaan korvauksia ammattiliiton jäsenille ylityökiellon aikana maksetun urakkapalkan vuoksi (KKO:2024:47).

KKO:n tuore päätös on herättänyt laajaa keskustelua oikeudesta maksaa työntekijöille heidän työpanoksensa mukaisesti työtaistelutoimenpiteiden aikana. Kokoomusnuorten mielestä tuomio huonontaa työnantajan asemaa lakkojen alla merkittävästi.

“Oikeus työtaisteluun työehtosopimusten parantamiseksi on perusoikeus, mutta ammattiliiton asettama lakko ei kuitenkaan tulisi velvoittaa muita kuin ammattiliiton omia jäseniä. Onkin aivan ymmärrettävää, että työnantaja pyrkii saamaan työt tehdyksi ammattiliiton mielipiteistä huolimatta”, kommentoi Kokoomusnuorten puheenjohtaja Binga Tupamäki.

Kokoomusnuoret ovat yleisesti tyytyväisiä Orpon hallituksen toimiin suomalaisen työmarkkinalainsäädännön päivittämisessä. Kokoomusnuorten pitkäaikaiset tavoitteet poliittisten lakkojen rajoittamisesta sekä laittomien lakkojen hyvityssakkojen korotuksista ovat toteutuneet.

Kuitenkin kehitettävääkin on jäänyt jäljelle. Hyvityssakot ja vahingonkorvaukset laittomista lakoista eivät vieläkään vastaa niiden aiheuttamaa todellista vahinkoa. Lisäksi ammattiliittojen jäsenmaksun verovähennysoikeus ja ammattiliittojen sijoitustoiminnan verovapaus ovat asioita jotka olisi pitänyt valtiontalouden sopeutustoimissa jo aikoja sitten korjata.

Lisäksi Kokoomusnuoret pitää erityisen käsittämättömänä, että osa ammattiliiton maksamasta lakkoavustuksesta on säädetty verovapaaksi.

“On hyvin vaikea nähdä mitään perusteluja sille, miksi lakkoilijoita palkitaan verovapaudella samalla kun työtulo on ankaran progressiivisesti verotettua. Jos tämä nähdään jostain syystä välttämättömänä, pitäisi rikkuripalkkiot myös määrätä osittain verovapaiksi!” jyrähtää Kokoomusnuorten varapuheenjohtaja Arvi Tolvanen.
🎉 Tervetuloa poliittisten nuorisojärjestöjen kotibileisiin SuomiAreenalle! 🎉

Kesän kuumimmat juhlat ovat täällä, poliittiset nuorisojärjestöt ovat pitkästä aikaa järjestämässä yhteisen verkostoitumistapahtuman! Tule tutustumaan eri puolueisiin rennossa ja hauskassa ilmapiirissä. Tiedossa on uusia tuttavuuksia ja aktiviteetteja, jotka pitävät tunnelman katossa koko illan.

🎯 Jokaisella järjestöllä on oman rastinsa, joita voi kiertää illan aikana. Ohjelmassa on luvassa esimerkiksi karaokea, nostalginen Duck Hunt -peli, Beer Pongia ja lautapelejä.

🩳 @satakunnankokoomusnuoret varaama Opiskelijatalo Saikku sisältää myös saunan, joten saunomisesta innostuneilla oma uimapuku ja pyyhe mukaan.

🍕🍺 Tarjolla on pientä purtavaa ja juotavaa, mutta kaikista nälkäisimmille ja janoisille omat eväät mukaan. Tapahtuma on avoin kaikenikäisille, mutta alaikäisten päihteiden käyttö ei ole sallittua ja siihen puututaan välittömästi.

Tapahtumaan on vapaa pääsy, mutta tarjoiluiden varalta pyydämme osallistujia ilmoittautumaan lomakkeella, joka löytyy @kokoomusnuoret-tilin biosta 📩🔗
KNL valloittaa uusia osa-alueita! Toimimme lahjoittajan kautta sponsorina Suur-Hollolan raveissa. Sunnuntaina 30.6. klo 13 on Kokoomusnuoret-lähtö.

💰 Koodilla KOKOOMUS saa -50% kaikista lipuista alennusta verkkokaupastamme: https://events.liveto.io/events/suur-hollola-viikonloppu-28-3062024

Tule siis mukaan nauttimaan perinteikkäästä hevosurheilusta. Todista, kuinka voittajahevonen palkitaan 96 000 eurolla ja Kokoomusnuoret-voittoloimilla!

Jokimaan ravikeskus (Jokimaankatu 6, 15700 Lahti) sijaitsee keskeisellä paikalla uuden ja vanhan Helsingintien välissä, kuusi kilometriä Lahden keskustasta.

🚗 Katsomoalueen läheisyydessä on ilmainen pysäköintialue noin 1000 autolle.
🚌 Ilmainen ravibussi kulkee Suur-Hollola raveihin. Lähtö Lahden keskustasta Marolankadun turistipysäkiltä.
Petri Sarvamaa maatalouskomissaariksi! 📣

Puolueemme puheenjohtaja ja pääministeri Petteri Orpo aloittaa keskustelut komission kokoonpanosta puheenjohtaja Ursula von der Leyenin kanssa lähiaikoina. Julkisessa keskustelussa nimiä Suomen komissaariksi on ponnahtanut esille, mutta yksi on Kokoomusnuorten mielestä ylitse muiden. Kokoomusnuoret ehdottaa Petri Sarvamaan nimeämistä Suomen seuraavaksi komissaariksi.

“Komissaarin pitää olla kokenut ja uskottava erityisosaaja, jolla on hyvät verkostot sekä syvällinen ymmärrys EU-politiikasta. Sarvamaa on todettu Suomen vaikutusvaltaisimmaksi mepiksi EU Matrix -tutkimusyhtiön selvityksessä. Lisäksi hän on arvostettu yli puoluerajojen sekä tunnettu erityisesti maa-, metsä- ja biotalouden osaamisestaan. Sarvamaan laaja kokemus on sellainen voimavara, jota kokoomuksen tulisi käyttää valttikorttina komissaarineuvotteluissa”, Kokoomusnuorten puheenjohtaja Binga Tupamäki muistuttaa.

Sarvamaan nimeämistä puoltaa myös se, että Suomella olisi paras mahdollinen asema tavoitella painavaa salkkua komissiosta: maatalouskomissaarin paikkaa. Maatalouskomissaarin toimialaan kuuluisi jatkossa yhä enemmän metsä- ja biotalouden asioita. Nämä ovat erittäin suuria kysymyksiä Suomelle, ja siksi Suomen on uskallettava nostaa parhaimmat osaajansa esille.

On myös korostettava, ettei maatalouskomissaarin paikka olisi lainkaan kaukaa haettu. Maatalous edustaa melkein kolmasosaa EU:n rahoituskehyksestä. Siksi suuret jäsenvaltiot kuten Saksa, Ranska, Espanja ja Italia haluavat mielellään kompromissinomaisesti antaa maatalousasiat neutraalille osapuolelle. Aikaisempia maatalouskomissaareja on tullut mm. Tanskasta, Itävallasta, Romaniasta ja Puolasta. Suomi olisi luonteva jatko listalle.

Edellisen komission kausi ennallistamisasetuksineen on osoittanut, että maa-, metsä- ja biotalouden vetäjäksi kaivataan asiantuntevaa poliitikkoa, jolla on realistinen kokonaiskäsitys koko Euroopan tilanteesta. Suurien EU-pöytien äärellä monet eivät ole edes tietoisia suomalaisten metsien erityispiirteistä.

Sunnuntain eurovaaleissa kokoomus otti jälleen kerran voiton kotiin ja sai neljä paikkaa europarlamentissa! 🇪🇺

Haluamme osoittaa kiitokset kolmelle Kokoomusnuorten ehdokkaalle: Marialle, Sakarille ja Saulille. Teitte väsymättä loistavaa kampanjaa ja toitte esille Kokoomusnuorten äänen ja näkökulmat vaalikentillä 💙

Kiitämme myös kaikkia kampanjassa mukana olleita vapaaehtoisia, tukijoita ja äänestäjiä.

Jatketaan yhdessä kohti tulevia haasteita – kuten ensi kevään kunta- ja aluevaaleja – ja tehdään Suomesta ja Euroopasta entistä parempi paikka elää ja vaikuttaa!
Toivotamme ikimuistoista ja onnellista valmistujaispäivää kaikille toiselta asteelta valmistuville! 💐

Tämä on yksi virstanpylväs matkanne varrella, ja sen eteen olette työskennelleet sinnikkäästi. Peräänkuulutamme sitä, että ahkeruudella ja tekemällä sisukkaasti töitä voimme tehdä unelmamme todeksi. Tänään juhlimme teidän kovan työnne tuloksia – onneksi olkoon! 🩵
Tulevana tiistaina 4.6. klo 9.45–10.30 saamme vieraaksemme Helsingin Kauppatorille Euroopan komission puheenjohtajan, ja EPP:n kärkiehdokkaan, Ursula von der Leyenin! 🇪🇺

Tilaisuuteen toivotaan paikalle erityisesti nuoria osallistujia runsaasti, joten jos sinulla on aamupäivällä mahdollisuus saapua Kauppatorille, niin toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi tervehtimään komission puheenjohtajaa kanssamme! 🤩
Kokoomuksen puoluekokous (14.6.–16.6.) lähestyy kovaa vauhtia. Puoluekokous on puolueen ylin päättävä elin ja aito mahdollisuus terävöittää puolueen linjaa. Kokoomusnuoret ja Kokoomusopiskelijat ovat jättäneet yhteisen aloitteen, joka on tässä esiteltynä.

Puoluekokousaloite: Eläkejärjestelmä vakuutusmuotoisesta henkilökohtaiseen rahastomalliin

🏦 Suomen eläkejärjestelmä perustuu siihen, että jokainen sukupolvi maksaa edellisen sukupolven eläkkeet. Elinajanodotteen noustessa ja syntyvyyden laskiessa eläkeläiset ovat yhä pienemmän joukon kannatettavana.

🏦 Eläkevastuut ovat yli 800 miljardia euroa, kun rahastoitu osuus on noin 200 miljardia. Tämä heikentyvässä huoltosuhteessa muistuttaa pyramidihuijausta.

🏦 Rahastoidun osuuden potentiaalia hukataan rajoittamalla riski ja tuotto-odotus alle monien yksityissijoittajien riskinsietokyvyn. Tämä on luonnollista etuusperusteisessa eläkejärjestelmässä, jossa tulevaisuuden eläkkeen maksaminen jää tulevien sukupolvien harteille.

🏦 Eläkejärjestelmän tulee varmistaa edellytykset hyvään elämään vanhoina päivinä. Pakollinen eläkejärjestelmä on tarpeellista sosiaaliturvaa niille, jotka eivät osaa säästää. Kuitenkin, kaikkien eläkkeiden pakottaminen heikosti tuottavaan rahastoon lisää maksutaakkaa tuleville sukupolville.

🏦 Kokoomuksen Nuorten Liitto ry ja Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry ehdottavat eläkejärjestelmän uudistamista sukupolvien tasa-arvoa varmistavaan muotoon. Eläkereformin tulisi turvata minimieläketaso kaikille ja mahdollistaa työntekijän itse säästämät sijoitusrahastot.
Itämeri on turvattava - sotilaita Ahvenanmaalle! 📣

Kokoomusnuoret, PS-Nuoriso ja KD Nuoret vaativat Suomen pysyvän sotilaallisen läsnäolon lisäämistä Itämerellä viestinä Venäjälle siitä, että Suomen ulkorajoja ei loukata. Venäjältä väläytettiin aluevesiensä ulkorajojen muuttamista Suomen ja Liettuan rajoilla. Keskeisin keino lisätä sotilaallista läsnäoloa ja siten Itämeren turvallisuutta on remilitarisoida Ahvenanmaa.

“Suomella ei ole varaa olla sinisilmäinen, sillä todistettavasti Putinin Venäjä uskoo vain kovia keinoja. Demilitarisoiti on historiallinen jäänne, eikä se enää palvele nykyisiä turvallisuustarpeitamme. Lopulta sotilastoiminnan laajentaminen saaristoon ei ole kovin äärimmäinen teko, vaan Ahvenanmaan alue sidottaisiin yhteen koko muun Suomen puolustuspoliittisen päätöksentekoon. Kuitenkin Ahvenanmaan remilitarisointi lähettäisi vahvan viestin itänaapurillemme meidän sitoutumisesta Itämeren puolustamiseen", painottaa Kokoomusnuorten puheenjohtaja Binga Tupamäki.

“Suomen ei tule sitoa itseään sopimuksiin, jotka on luotu heikentääkseen suomalaisten kykyä puolustautua ulkoista uhkaa vastaan. Venäjä ei kansainvälisistä sopimuksista välitä ja se tulee väistämättä käyttämään demilitarisoinnin synnyttämää turvallisuusaukkoa hyväkseen tilaisuuden tullen. Kun Venäjä nyt pyrkii aiheuttamaan sekaannusta kotipihallamme, on velvollisuutemme varmistaa, että kaikkia suomalaisia voidaan suojella”, terävöittää Perussuomalaisen Nuorison puheenjohtaja Lauri Laitinen.

"Ahvenanmaan demilitarisointi estää Suomen ja Nato-maiden varautumista Itämerellä. Suomen ja Naton etu olisi, että harjoitukset ja sotilaallinen läsnäolo Ahvenanmaalla sallittaisiin. Varautuminen on viime kädessä Suomen ja suomalaisten olemassaolon puolustamista. Tässä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa Ahvenanmaan demilitarisoinnista hyötyy ennen kaikkea Venäjä, joka on valmis rikkomaan yhteisiä sääntöjä”, lataa KD Nuorten puheenjohtaja Jere Tuononen.
Kokoomuksen puoluekokous (14.6.–16.6.) lähestyy kovaa vauhtia. Puoluekokous on puolueen ylin päättävä elin ja aito mahdollisuus terävöittää puolueen linjaa. Kokoomusnuoret on jättänyt seitsemän aloitetta, jotka esitellään sosiaalisen median kanavillamme yksitellen.

Aloite 6: Suomesta liittovaltio – alueuudistus remonttiin!

🦁 Nykyinen järjestelmä on hallinnollisesti liian raskas. Suomessa on 309 kuntaa ja 21 hyvinvointialuetta sekä vahva keskusjohtoinen valtio.

🦁 Alueuudistuksen korjaaminen on väistämättä edessä. Hyvinvointialueita on yhdistettävä sekä niiden rahoituspohja on varmistettava. Keskusjohtoisesta mallista tulisi siirtyä paikalliseen hallitsemiseen. Nyt on oivallinen hetki muuttaa hyvinvointialueiden luoma väliporras toimivampaan malliin.

🦁 Kokoomusnuoret ehdottaa, että Suomi siirtyisi itsehallinnolisten alueiden järjestelmään. Suomesta tulisi siten liittovaltio, jossa valta aidosti rakentuu alhaalta ylöspäin.

🦁 Tämä loisi alueille laajat oikeudet, jotka mahdollistaisivat niiden kehittämisen paikallisten tarpeiden mukaan. Kaikki tehtävät, joita ei ole välttämätöntä hoitaa valtion tasolla, siirretään alueiden hoidettavaksi. Näin ollen alueet huolehtisivat sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi esimerkiksi aluekehityksestä ja elinkeinopolitiikasta.

🦁 Hajautettu valta luo fiskaaliseen federalismiin pohjautuvan terveen kilpailun osavaltioiden välillä. Alueet olisivat itsenäisiä taloudellisia toimijoita: osavaltioiden velkoja ei taata tai makseta pois valtion toimesta. Tämä ylläpitäisi talouskuria, kun valtion piikki ei ole aina auki.

🦁 Alueet voisivat kilpailla toistensa kanssa verotuksen, palveluiden ja sääntely-ympäristön kautta. Mahdollisuus eriytyä kannustaa alueita kehittämään omia vahvuuksiaan ja korjaamaan heikkouksiaan. Liittovaltiomalli edistäisi koko Suomen taloudellista ja sosiaalista kehitystä.

🦁 Suomen hallintorakenne vaatii kipeästi uudenlaista ajattelua. Kokoomusnuorten liittovaltioajatus sisällyttää 1) alueiden määrän supistamisen 5–10 alueeseen, 2) valtion tehtävien siirtäminen alueille ja 3) itsehallinnon, mm. verotusoikeuden.

Aloite 5: Opiskelijat pois valtion rahoittamista lukaaleista

🏠 Opiskelijat siirrettiin vuoden 2017 alussa yleisen asumistuen piiriin, mikä tuli yhteiskunnalle erittäin kalliiksi.

🏠 Uudistus kannusti opiskelijat hankkimaan aiempaa kalliimpia vuokra-asuntoja, sillä halvemman asunnon valitseminen pienensi tuen määrää. Opiskelijoiden asumistuen tulisi kannustaa asumaan edullisesti, kuten soluasunnoissa.

🏠 Ennen opiskelijoille maksettiin opintotuen asumislisää, jonka enimmäismäärä oli 201,60€ kuukaudessa. Yleisen asumistuen piiriin siirtymisen jälkeen yksin asuvan opiskelijan keskimääräinen asumistuki on ollut 340–387€ kuukaudessa, enimmillään jopa 465€.

🏠 Nykyisin yleisen asumistuen saajista 43% on opiskelijaruokakuntia. Yleiseen asumistukeen siirtymisen jälkeen opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet noin 335 miljoonalla. Voittajia ovat yksiöissä asuvat opiskelijat, ja pariskunnille on usein kannattavampaa asua erillään.

🏠 Suora vuokraan sidottu asumistuki ei kannusta etsimään edullisinta asumismuotoa. Yksiöasuminen on yleistynyt, ja soluasuntojen paikkoja on tyhjänä ympäri Suomen. Solut tulisi olla riittävä tuettu asumismuoto opiskelijoille.

🏠 Yli 300 miljoonan lisätuki opiskelijoiden asumiseen on tehotonta resurssien käyttöä, eikä elintasokorotus maksa itseään takaisin yhteiskunnalle. Opintotuen asumislisän tason tulisi kannustaa valitsemaan edullisempia asumismuotoja tai osallistumaan asumiskustannuksiin.

🏠 Opiskelijat saavat myös opintorahaa 279,38€ kuukaudessa ja opintolainaa elokuusta 2024 alkaen 850€ kuukaudessa. Opintojen ollessa maksuttomia, opiskelijoiden asema on Suomessa erittäin hyvä, eikä asumistuen muuttaminen takaisin opintotuen asumislisäksi heikentäisi sitä merkittävästi.

🏠 Kokoomusnuoret ehdottaa, että opiskelijat siirretään takaisin opintotuen asumislisän piiriin yleisestä asumistuesta.

Onko pojat unohdettu? 📣

Tänään 16.5. vietetään kansainvälistä poikien päivää. Tämä saattaa yllättää monia, sillä päivästä ei juuri puhuta. Se ei juurikaan näy mediassa tai poliitikkojen ja johtavien tasa-arvoinstituutioiden ulostuloissa, vaikka poikien pärjäämisestä on kasvava huoli.

Pojat ovat paljon suuremmassa riskissä syrjäytyä, ja ylipäänsä enemmistö syrjäytyneistä suomalaisista on nuoria miehiä. Nuoret miehet ovat myös akateemisesti aliedustettuja. Miehet ovat selvässä vähemmistössä lukio- ja korkeakouluopiskelijoiden määrässä, ja eriytyminen on havaittavissa jo koulupolun alkupäässä.

Poikien oppimismenestyksen ongelmiin tulisi pureutua suuremmalla vakavuudella. Jopa joka kahdeksannella peruskoulun päättävällä pojalla ei ole riittävää kirjoitus- ja lukutaitoa. Suomessa sukupuolten välinen ero koulutuksessa on OECD-maiden suurimpia.

“Vastaukseksi ei kelpaa, että poikien pitäisi opiskella ahkerammin. Koulujärjestelmämme ei ole osannut ottaa huomioon poikien tarpeita. Voisiko olla niin, että suomalaisen koulutuksen rakenteet ovat tällä hetkellä epäreiluja pojille?” Kokoomusnuorten puheenjohtaja Binga Tupamäki kysyy.

Kannanoton pääset lukemaan kokonaisuudessaan kokoomusnuoret.fi -sivuilta tai bion linkistä! 📲

Aloite 4: Täysi omistusoikeus kuoleman jälkeenkin: lakiosa poistettava!

📝 Omistusoikeus on perustavanlaatuinen ihmisoikeus. Omistusoikeuteen kuuluu oikeus päättää omasta omaisuudestaan ja myös määrätä omaisuutensa kohtalosta kuoleman jälkeen testamentilla.

📝 Kuitenkin Suomen laki rajaa omistusoikeutta merkittävällä tavalla, sillä perinnössä on lakiosa rintaperillisille. Tämän seurauksesta 50 % omaisuudesta menee pakolla lapsille.

📝 Perintökaari mahdollistaa kyllä testamentilla perinnöttömäksi tekemisen, mutta vain jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessansa olevaa sukulaistaan tai tämän jälkeläistä tai viettänyt jatkuvasti kunniatonta ja epäsiveellistä elämää. Tämän soveltaminen käytännössä on hyvin epäselvää ja epävarmaa. Perintökiistat ovat vaikeita selvittää ja kuormittavat oikeusjärjestelmäämme.

📝 Lakiosa perustuu ajatukseen siitä, että lapsella olisi aina oikeus vanhempiensa omaisuuteen. Kokoomusnuoret näkee vanhempien ja lapsien väliset oikeudet ja velvollisuudet hyvin epäsymmetrisinä. Vanhemmalla on ollut lasta kohtaan elatusvelvollisuus, mutta lapsella ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan.

📝 Ääritapauksissa lapsi on voinut hylätä vanhan vanhempansa vuosikymmeniksi ja sitten vasta vaatia taloudellista etua kuolintapauksessa.

📝 Kokoomusnuoret kuitenkin tunnistaa, että rintaperillisen ollessa esim. alaikäinen, hänen asemansa on erityisen suojan alla. Siksi Kokoomusnuoret ehdottaa lakiosamääräyksen poistamista silloin kun rintaperillinen ei ole perittävän holhouksen alla.

Lue aloite nettisivuiltamme, linkki biosta löytyvässä Lintreessä!

Aloite 3: ESG ei saa vaarantaa Euroopan turvallisuutta

🪖 Venäjän pitkittynyt hyökkäyssota Ukrainaan on laittanut Euroopan unionin uuden haasteen eteen. Puolustusteollisuuden tuotanto laahaa, eikä puolustustarvikkeita ole kyetty tuottamaan Ukrainan tarpeiden mukaisesti.

🪖 ESG (Environmental, Social, and Governance) -kriteerit ovat kestävän kehityksen mittareita, jotka keskittyvät ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hallintoon. Vaikka ajatuksena on edistää eettisempää toimintaa, sille voi antaa paljon kritiikkiä.

🪖 Euroopan investointipankki (EIP) olisi paras mahdollinen rahoittaja puolustusteollisuuden eri yrityksille, jotka ovat strategisesti merkittävässä roolissa Euroopassa. Lisäpanos edellyttää tuotantomäärän nostamista, mutta EIP ei pysty ESG-sääntöjensä takia tätä tukemaan.

🪖 ESG estää puolustusteollisuuden tukemisen, sillä se on ESG:lle hyväksymätöntä aseellista toimintaa. Lisäksi ESG-arviointien suurimpia haasteita ovat niiden epäjohdonmukaisuus ja standardoinnin puute. ESG on kohdannut kritiikkiä myös sen politisoitumisen ja ideologisten näkemysten vuoksi.

🪖 Lisäksi ESG on johtanut myös siihen, että saksalaiset eläkerahastot eivät voi enää kriteeriensä vuoksi sijoittaa Suomen valtion velkakirjoihin. Suomi ei ole halunnut allekirjoittaa kansainvälistä sopimusta, jossa tärkeät Puolustusvoimien käyttämät ammukset - kuorma-ammukset - kiellettäisiin. Puolustusvoimien mukaan näillä ammuksilla on merkittävä maanpuolustustehtävä.

🪖 On selvää, että ESG-kriteerit eivät ole onnistuneet palvelemaan kokonaisturvallisuutta. Toimimaton ESG-kriteeristö ampuu meitä itseämme jalkaan.

🪖 EIP:n tulisi hylätä toimimaton ESG-kriteeristönsä ja aukaista rahoituskanavansa puolustusteollisuuden yrityksille. Euroopassa on sota, ja EU:n kaikkien organisaatioiden on oltava mukana sen voittamisessa.

Lue aloite nettisivuiltamme, linkki biosta löytyvässä Linktreessä!
Kokoomusnuoret ja meidän eurovaaliehdokkaamme toivottavat hyvää Eurooppa-päivää kaikille! 🇪🇺

Tule tapaamaan loistavia eurovaaliehdokkaitamme tänään seuraaviin tilaisuuksiin:

Sakari Pääkkö, @sakaripaakko:

Eurooppa-päivän kahvit Kuopiossa
Klo 10–11
Kokoomuksen vaalikahvila (Haapaniemenkatu 21 B, Kuopio)

Raatihuoneentorin Eurooppa-iltapäivä Kajaanissa
Klo 13–16
Kajaanin Raatihuoneentori (Kauppakatu 32, Kajaani)

Maria Miala, @mariiamiala:

Nuorten euroiltama Seinäjoella
Klo 20–>
Tornisauna Seinäjoki (Puskantie 38T, 8. krs., Seinäjoki)

Sauli Seittenranta, @saletsus:

Eurooppa-päivä Vähätorilla Turussa
Klo 11–15
Turun Vähätori (Linnankatu, Turku)

Aloite 2: Sukupuolikiintiöistä on luovuttava

👉 Tällä hetkellä tasa-arvolain 4 a §:n 1 momentin mukaan julkisiin toimielimiin (esim. hallitukset ja lautakunnat) tulee valita naisia ja miehiä kumpiakin vähintään 40 prosenttia.

👉 Kyseinen kohta tasa-arvolaissa ei tosiasiallisesti aja kokoomuksen tavoittelemaa mahdollisuuksien tasa-arvoa. Tasa-arvon toteutumista ei voida arvioida vain tarkastelemalla tilastollista jakaumaa naisten ja miesten välillä. On tilastollinen tosiasia, että naiset ja miehet hakeutuvat omaehtoisesti hieman eri painotuksella eri aloille tai eri tehtäviin. Siksi eri tehtäviä hoitaviin lautakuntiin voi pyrkiä epätasapainoinen määrä miehiä ja naisia, eikä tämän voida katsoa johtuvan epätasa-arvosta.

👉 Sukupuolijakauman tasaisuusvaatimus menee tässä tapauksessa harhaan ja aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä. Aito sukupuolineutraali politiikka tarkoittaa, että pätevin ehdokas valitaan sukupuolesta riippumatta.

👉 Käytännön tasolla sukupuolikiintiöt ovat erityisen suuri ongelma pienissä kunnissa, kun kunnan luottamuspaikkoja jaetaan erityisesti kuntavaalien jälkeen. Laki johtaa siihen, että luottamuspaikkaneuvotteluissa kuulutetaan paikan olevan “naispaikka” tai “miespaikka”, sillä hallituksen tai lautakunnan kokoonpano vaatii toista sukupuolta lain edellyttämän tilastollisen tasapainon säilyttämiseksi.

👉 Tämän takia joudutaan valitsemaan joskus sellaisia henkilöitä, joilla ei ole paras mahdollinen osaaminen tai motivaatio kyseiseen tehtävään. Joskus valittu henkilö olisi hyvin voinut luovuttaa paikkansa motivoituneelle henkilölle, mutta toisen sukupuoli estää tämän. ”Oikeat henkilöt oikeille paikoille” -periaate paikkajaoissa ei tällöin toteudu.

Lue aloite nettisivuiltamme, linkki biosta löytyvässä Linktreessä!
Tervetuloa oppimaan uutta ja pitämään hauskaa Kokoomusnuorten kesälukioon eli Politiikan Approbaturin 53. vuosikurssille 5.–11.8.!

Politiikan Approbatur, eli ystävien kesken Appro, tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden oppia uutta politiikan eri alueilta, kehittyä politiikan tekemisessä käytännössä sekä valaista itseään kokoomuksen historiasta ja kokoomuslaisesta aatteesta. Approlla syvennytään politiikan polttaviin aiheisiin ja kokoomuslaiseen aatteeseen nimekkäiden asiantuntijoiden johdolla hienoja ja juhlallisia perinteitä unohtamatta.

Politiikan Approbatur on täydellinen tapahtuma sekä kokeneille, että toiminnassa aloittaville aktiivisille kokoomusnuorille. Huomioithan, että tapahtuman ikäraja on 18 vuotta.

Miten mukaan?

Tapahtumalle haetaan vastaamalla haku- ja ilmoittautumislomakkeen kysymyksiin (lomake löytyy biosta löytyvästä Linktreestä tai osoitteesta bit.ly/Appro24). Viimeinen haku- ja ilmoittautumisajankohta on 12.06. klo 18.00.

Tapahtuman hinta on 250 €. Tapahtumamaksu maksetaan myöhemmin lähetettävän laskun perusteella. Tapahtuman hintaan sisältyy niin majoitus, ruokailut kuin myös huikea ohjelma.

Kun haet tapahtumaan, ilmoittautumisestasi tulee sitova ja peruutus on mahdollista 12.06. klo 18.00 asti. Jos ilmoittautumisen peruu tämän päivän jälkeen, rahat palautetaan / lasku mitätöidään vain lääkärintodistusta vastaan. Lähetetyllä hakemuksella sitoudut maksamaan perutun osallistumisen muissa tapauksissa, mikäli tulet valituksi vuosikurssille.

Saat tiedon valinnastasi mukaan ennen juhannusta.

Lisätiedot, peruutukset ja muut tiedustelut:

Antti Järvensivu
Koulutussuunnittelija
antti.jarvensivu@kokoomusnuoret.fi
This error message is only visible to WordPress admins
Error: Cannot add access token directly to the shortcode.
Paul Brooker flickr.com/trojanllama