Poliittiset opiskelija- ja nuorisojärjestöt: Irtisanomisjärjestys on vastuuton esitys – nuoria ei saa syrjiä työmarkkinoilla!

Kannanotto

Työllisyystoimista keskusteltaessa on jälleen väläytelty irtisanomisjärjestystä, jossa työvoimaa vähennettäessä nuoret käytännössä irtisanottaisiin ensimmäisinä. Poliittiset opiskelija- ja nuorisopoliittiset järjestöt, Akavan opiskelijat ja STTK-Opiskelijat toteavat yhteen ääneen ehdotuksen olevan nuoria syrjivä ja toteuttamiskelvoton. “Vastustamme yhtenä rintamana esitystä irtisanomisjärjestykseksi ja vetoamme hallitukseen, että se pitää huolen nuorista neuvoteltaessa työllisyystoimia!”

Työurien pidentämisen ei tule tapahtua nuorten kustannuksella. On kestämätöntä, mikäli irtisanomisjärjestyksen kaltaista uudistusta ajetaan eteenpäin palvelusvuosiin tai työsuhteen kestoon perustuen. Nuorten tulokehitys on muutoinkin jäämässä taakse vanhemmista sukupolvista ja aiempaa pirstaleisempi työelämä vaikeuttaa hyvän työuran rakentamista. Esitetty irtisanomisjärjestys vain pahentaisi asiaa heikentämällä nuorten irtisanomissuojaa.

Myös muuttuva taloustilanne aiheuttaa nuorille epävarmuutta työelämässä, sillä taloustilanteen heikentyessä yritykset vähentävät rekrytointejaan ja määräaikaisia työsuhteita. Tämä heijastuu suoraan negatiivisesti nuorten ja vastavalmistuneiden työllistymiseen. Nuoret eivät tarvitse yhtään lisää esteitä tai epävarmuutta työelämään siirtyessään. Eri sukupolvien vastakkainasettelua ei tulisi lietsoa tällä tavalla. Ehdotukset nuoria syrjivästä irtisanomisjärjestyksen säätämisestä tulisikin kuopata ja keskittyä toimiin, jotka parantavat työllisyyttä niin nuorten kuin vanhemman väestön piirissä.

Esitetty irtisanomisjärjestysmalli saa erittäin kylmän vastaanoton kaikissa kannanotossa mukana olevissa järjestöissä. “Viesti päättäjille on selvä: Emme halua epäoikeudenmukaista ja nuoria syrjivää irtisanomisjärjestystä. Suunnan pitäisi olla päinvastainen, nuorille pitää tarjota toivoa ja uskoa tulevaisuuteen!”

Kannanoton allekirjoittavat

+358 50 517 5212, saana.simonen@sttk.fi

Amanda Pasanen +358 40 9611330, amanda.pasanen@vihreatnuoret.fi
Brigita Krasniqi +358 45 1312554, brigita.krasniqi@vihreatnuoret.fi