Miksi nuoret eivät löydä ehdokkaita?

Tiedote

Tiistaina 11.2. Nuorisotutkimusverkosto ja Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta Nuora julkaisivat uuden Nuorisobarometrin. Julkaisu kantaa nimeä Vaikuttava osa ja nimensä mukaisesti keskittyy nuorten vaikuttamisintoon.

Tutkimuksesta käy ilmi, että nuoret eivät koe löytävänsä ehdokkaita vaaleissa. Mitä tämän asian edistämiseksi tulisi tehdä?

Yleisellä tasolla voidaan todeta ilmiön olevan hämmästyttävä. Ehdokkaita kun tuntuu olevan pilvin pimein kenen tahansa puolueen listoille. Kuitenkin jos keskitymme esimerkiksi 18-29 –vuotiaisiin ehdokkaisiin, määrä ei päätä huimaa.

Nuorten tulee löytää puolue ja ehdokas siten, että hänelle tarjotaan mahdollisuus jakaa omat näkemyksensä toisten kanssa. Ei ole ihme, että 18-vuotias ei välttämättä pysty samaistumaan esimerkiksi noin kaksi kertaa vanhempaan ehdokkaaseen, mikä saattaa johtaa siihen, että kyseinen nuori jättää äänestämättä koko vaaleissa.

Puolue- ja järjestökentän on pystyttävä vastaamaan tähän haasteeseen. Toimintaan on saatava entistä enemmän nuoria, jotka pääsevät näkemään, kokemaan ja tekemään itse. Paras tapa löytää niin sanottu oma poliittinen kotinsa, on tutustua eri toimijoiden tarjoamiin tapahtumiin ja ennen kaikkea aatteeseen.

Meillä Kokoomusnuorissa halutaan tarjota rentoja illanviettoja, jotta toimintaan olisi mahdollisimman helppo lähteä mukaan. Osallistu, kokeile ja innostu! Kannattaa tsekata tulevat tapahtumat ja valikoida niistä mielenkiintoisimmat. Puhujina löytyy valtakunnan tason poliitikoista eurovaaliehdokkaisiin ja aina kunnallistason toimijoihin saakka.

Sinulla on vapaus valita, missä riveissä seisot. Tärkeintä on, että valitset.

Santeri Lohi
hallituksen jäsen