Mainos-rahoitusta (Kuopion Liikenteestä)
Kaupunginhallituksen perustama joukkoliikennetyöryhmä on ansiokkaasti tarttunut Kuopion paikallisliikenteen kehittämistarpeisiin sekä kaupungin liikennöitsijä Kuopion Liikenne oy:lle maksamien lipputukien kohdentumiseen ja vaikuttavuuteen (SS 16.10.).
Koiviston Auto -yhtymää tai sitä lähellä olevia yrityksiä ei voi arvostella mistään ennen kuin käynnissä olevat selvitykset valmistuvat.
Esiin nostetut asiat ovat kuitenkin niin vakavia, että Kuopion seudun kokoomusnuoret ry haluaa tuoda käytännön esimerkein esille seikkoja, jotka herättävät ihmetystä Koiviston Auto -yhtymän yritystoiminnassa, vaikkei mitään lippuhintojen ylituentaa olisikaan tapahtunut.
Olemme monien muiden ohella pohtineet jo vuosien ajan, miksei Kuopio Liikenteen linja-autoissa ole mainoksia. Jotkut ovat huomanneet senkin, että tämä pätee koko Koiviston Auto -yhtymään.
Kuopion Liikenne on toistuvasti väittänyt mainosten puutteen johtuvan siitä, että mainostarrat eivät kestäisi pesua. Emme pysty uskomaan, että heillä olisi ollut jo yli vuosikymmenen ajan erilaiset pesukoneet tai pesuaineet kuin muilla alan yrityksillä.
Kaikissa muissa kaupungeissa, joissa on kattava joukkoliikenne, liikennöitsijät ovat myyneet mainostilaa linja-autoihinsa. Luulisi mainosmyynnistä saatavien lisätulojen kelpaavan myös Koiviston Auto -yhtymälle. Mainosmyyntitulot myös hillitsisivät osaltaan lippuhintojen korotuspaineita.
Väitämme, että paikallisliikenteen asiakas saa Kuopiossa matkustaa maan uusimmilla ja hyväkuntoisimmilla linja-autoilla. Matalalattialliset linja-autot ovat esteettömyyden vuoksi välttämättömiä, jotta huonokuntoisilla ja liikuntarajoitteisillakin olisi mahdollisuus käyttää sujuvasti joukkoliikennettä.
Uusi ja huippukuntoinen kalusto ei kuitenkaan ole yksiselitteisesti ilahduttava asia. Ainakin meille on matkustaessa tullut mieleen, mistä muualta tämä kalustoetuoikeus on pois.
Havaintojemme perusteella Jyväskylässä, jossa siis liikennöi myös Koiviston Auto- yhtymän tytäryhtiö, matkustetaan huomattavasti huonokuntoisemmalla, mutta kuitenkin asiakkaan ja ympäristön kannalta aivan riittävän hyvällä kalustolla.
Esimerkiksi näyttö- ja matkakorttien merkittävän hintaeron luulemme selittyvän ainakin osittain kalustoeroilla.
Toivomme asiassa läpinäkyvyyttä kuopiolaisten veronmaksajien rahojen käytöstä, jotta voimme aidosti arvioida, millaista joukkoliikennettä Kuopiossa on todellisuudessa mahdollista järjestää, millä hinnalla ja lipputuen määrällä.
Aku Latvaniemi
Varapuheenjohtaja
Kuopion seudun kokoomusnuoret ry