Suomen irtisanottava luovutussopimus Hongkongin kanssa välittömästi!

Kannanotto

“Heinäkuun alussa voimaan tulleet Hongkongin turvallisuuslait ovat räikeä rikkomus sen suvereniteettia ja kansalaisten ihmisoikeuksia vastaan. Niiden seurauksena hongkongilaisten sanan- ja mielipiteenvapautta alettiin saman tien rajoittamaan”, toteaa kokoomusnuorten ulko- ja turvallisuuspolitiikan verkoston puheenjohtaja Risto Rajala

Kiinan ja Iso-Britannian välinen sopimus Hongkongin luovutuksesta takasi sille oikeuden omaan poliittiseen järjestelmään vuoteen 2047 asti. Kiina kuitenkin kuitenkin rikkoo sopimusta räikeästi kiristämällä otettaan Hongkongista.

“Turvallisuuslakien selkeänä päämääränä on hiljentää Hongkongin oppositio ja tehdä heistä rikollisia”, painottaa Rajala.

Suomen ja Hongkongin välille solmittiin vuonna 2013 kahdenvälinen sopimus rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta. Perustuslaissa kuitenkin säädetään, ettei Suomi luovuta muiden maiden kansalaisia maihin, joissa heitä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.

“Kokoomusnuoret vaatii, että hallitus irtisanoo Suomen ja Hongkongin välisen luovutussopimuksen välittömästi. Suomi ei voi edes periaattellisella tasolla ylläpitää sopimusta, minkä perusteella luovuttettaisiin poliittisia vankeja Kiinaan”, päättää kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula.

Lisätietoja:

Pajula Matias

Kokoomusnuorten puheenjohtaja

matias.pajula@kokoomusnuoret.fi

Poliittisen valmistelun, viestinnän ja vaikuttamisen johtaminen, edustaminen

Rajala Risto

Ulko- ja turvallisuuspolitiikan verkoston puheenjohtaja

risto.rajala@kokoomusnuoret.fi

Me uskomme, että jokainen nuori on kiinnostunut omasta tulevaisuudestaan. Olemme varmoja siitä, että myös sinulla on omia päämääriä ja sanasi sanottavana itseäsi koskeviin päätöksiin.

Liity Kokoomusnuoriin