Mikään aate ei voi oikeuttaa viattomien surmaamiseen

Kannanotto

Kokoomuksen Nuorten Liitto tuomitsee jyrkästi ja ankarasti Norjassa tapahtuneet terrori-iskut. Kokoomusnuorten mielestä teot tekee erityisen tuomittaviksi se, että ne olivat kohdistetut viattomiin, aseettomiin ja puolustuskyvyttömiin ihmisiin. Kokoomusnuoria järkyttää myös teon ilmeisen poliittinen motiivi ja epäillyn yhteydet ”äärioikeistoon”.

”Vaikka Norjan veritekojen tekijät luonnehtisivat itseään tai heitä luonnehdittaisiin äärioikeistolaisiksi, ei näillä alhaisilla ja iljettävillä teoilla ollut mitään tekemistä oikeistolaisuuden kanssa”, toteaa kokoomusnuorten puheenjohtaja Wille Rydman.

”Ne olivat hirvittävä loukkaus kaikkea sitä vastaan, mitä oikeistolaiseksi itseään kutsuvan tulee arvostaa. Ne olivat hyökkäys yksilön koskemattomuutta, demokraattista yhteiskuntajärjestystä, lakia, vapautta ja kaikkia länsimaisia arvoja vastaan. Ne olivat barbaarisia, alhaisia tekoja.”

Kokoomusnuoret katsovat Norjan iskut hyökkäykseksi kaikkein pyhimpiä oikeudenmukaisuusperiaatteita vastaan. Viattomien ihmisten surmaaminen on kokoomusnuorten mukaan aina ja yksiselitteisesti väärin, eikä sitä voi oikeuttaa mikään uskonto tai mikään poliittinen ideologia.

”Ihmisyksilöiden surmaaminen sillä perusteella, että he kuuluvat johonkin ryhmään – poliittiseen, etniseen tai muuhun – on suorastaan oikeistolaisuuden vastakohta”, Rydman muistuttaa. ”Oikeistolaisen tulee kunnioittaa ihmisyksilöä kaiken arvokkaan lähtökohtana, riippumatta siitä, sattuuko tämä edustamaan yhtä ryhmää tai toista. Yksilöiden kohteleminen ryhminä ei ole millään muotoa oikeistolaista.”

Kokoomusnuoret vaatii, että kaikki väkivaltaiset ääriryhmät, koostuivat ne sitten syntyperäisistä eurooppalaisista tai maahanmuuttajista, elähdytti niitä sitten uskonnollinen vakaumus tai poliittinen ideologia, tulee kaikki käsittää vapauden vihollisiksi. Kokoomusnuorten mielestä tällaisille ryhmille ei tule antaa periksi tuumaakaan.

Wille Rydman, 050-5167651
Puheenjohtaja, Kokoomusnuoret