Liittokokous valitsee joka vuosi liittohallituksen jäsenet ja kahden vuoden välein liiton puheenjohtajiston eli puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa.

Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien valinta

Liittokokous valitsee tänä vuonna sekä puheenjohtajan että kaksi varapuheenjohtajaa kaksivuotiskaudelle 2022–2023. Puheenjohtaja valitaan enemmistövaalitavalla ja varapuheenjohtajat siirtoäänivaalitavalla.

Lisäksi puheenjohtajan valinnasta järjestetään neuvoa-antava jäsenäänestys ennen liittokokousta.

Ehdolle asettuminen

Ehdolle voi asettua Kokoomusnuorten piirijärjestön tai paikallisyhdistyksen henkilöjäsen. Vaalikampanjan voi aloittaa milloin vain, mutta virallinen ehdolle asettautuminen tapahtuu liittokokouksessa marraskuussa.

Ehdolle neuvoa-antavaan jäsenäänestykseen puheenjohtajasta voi asettua Kokoomusnuorten piirijärjestön tai paikallisyhdistyksen henkilöjäsen, joka on maksanut kuluvan jäsenmaksukauden jäsenmaksun ja jota vähintään yksi Kokoomusnuorten piirijärjestö tai paikallisyhdistys esittää liiton puheenjohtajaksi ehdokasasettelun päättymiseen mennessä neljä (4) viikkoa ennen liittokokouksen alkamista eli 8.10. klo 16.00. Ehdokkaaksi asettaneen piirijärjestön tai paikallisyhdistyksen on toimitettava pöytäkirja tai pöytäkirjanote siitä hallituksen kokouksesta, jossa päätös ehdokkaaksi asettamisesta on tehty osoitteeseen juho.karkkainen@kokoomusnuoret.fi viimeistään 8.10. klo 16.00. Liittohallitus vahvistaa ehdokasasettelun ja äänioikeutettujen luettelon kokouksessaan 8.10.

Liiton sääntöjen 20 § mukaan jäsenäänestys alkaa neljätoista vuorokautta ennen liittokokouksen alkamista ja kestää seitsemän vuorokautta. Jäsenäänestys alkaa siis 22.10. klo 16.00 ja päättyy 29.10. klo 16.00. Äänioikeutettuja ovat liiton piirijärjestöjen ja paikallisyhdistysten henkilöjäsenet, jotka ovat ehdokasasettelun päättymiseen mennessä maksaneet kuluvan jäsenmaksukauden jäsenmaksunsa.

Liittohallituksen valinta

Liittokokous valitsee yksivuotiskaudelle 10 liittohallituksen muuta jäsentä. Valinnat suoritetaan siirtoäänivaalitavalla eli äänestäjä laittaa ehdokkaat suosituimmuusjörjestykseen.

Ehdolle asettuminen

Ehdokasesittelyt

Ehdokkaille järjestetään vaalipaneeli Kokoomusnuorten Syyspäivillä sekä liittokokouksessa.

Liittokokouksen ehdokkaille tarjotaan mahdollisuus esittäytyä Kokoomusnuorten liittokokoussivustolla. Sivu julkaistaan ennen Syyspäiviä. Ehdokkaita, jotka haluavat esittelynsä siihen mennessä, pyydetään toimittamaan materiaalit viimeistään sunnuntaina 26.9. klo 23.59. Esittely on mahdollista toimittaa myös jälkikäteen, jolloin esittelyt lisätään kerran viikossa.

Toimitettavat materiaalit:

1) Perustiedot

• Kotikunta & piiri
  • Mihin pestiin hakee

2) Esittelyteksti

• Maksimimerkkimäärä puheenjohtaja- ja varapuheenjohtajaehdokkaille 2400 merkkiä ilman välilyöntejä.
  • Maksimimerkkimäärä liittohallitusehdokkaille 1200 merkkiä ilman välilyöntejä.
  • Voit kertoa esimerkiksi aiemmasta kokemuksestasi Kokoomusnuorissa ja muussa järjestötoiminnassa, miksi haluat valituksi ja minkälaisia asioita pestissäsi edistäisit.

3) Kuva

• Kuvan toivotaan olevan hyvälaatuinen.
  • Kuva rajataan neliöksi.

Toimita materiaalit osoitteeseen antti.kivi@kokoomusnuoret.fi ja otsikoi viestisi ”Ehdokasesittely // Etunimi Sukunimi”.

Lisätietoja henkilövalinnoista:

Kärkkäinen Juho

Pääsihteeri

juho.karkkainen@kokoomusnuoret.fi

Operatiivisen toiminnan johtaminen, henkilöstön johtaminen, rekrytointi, talous ja hallinto

Kivi Antti

Politiikan ja viestinnän suunnittelija

antti.kivi@kokoomusnuoret.fi

Poliittisen ja päivittäisen viestinnän suunnittelu ja toteutus, kampanjasuunnittelu