Ehdokkaat liittohallitukseen

Teresa Bäckström

Helsinki, Helsingin Kokoomusnuoret

Olen Teresa Bäckström, 22-vuotias kokoomusnuori Helsingistä.

Uskon, että elämässä vie eteenpäin intohimo sekä halu oppia ja kehittyä. Nämä ominaisuudet ohjaavat minua nyt ja tulevaisuudessa. Tahdon olla mukana kasvattamassa oikeistolaista talousajattelua tässä alati muuttuvassa maailmassa.

Tällä hetkellä toimin Helsingin Kokoomusnuorten piirin puheenjohtajana. Aiemmin olen toiminut eri tehtävissä usean paikallisyhdistyksen hallituksessa.

Suurin intohimoni ja vahvin asiantuntijuuteni löytyvät koulutuspolitiikasta. Oman osaamiseni vahvana pohjana toimii toisen asteen koulutukseni finanssialan merkonomina sekä nykyiset opintoni kasvatustieteiden ylioppilaana. Osaamista koulutuspolitiikasta olen kerryttänyt myös aktiivisesti monissa eri tehtävissä ja toiminnassa opiskelijajärjestöissä.

Haluan nostaa esille konkreettisia ratkaisuja jäsenhankintaan, mm. tuoda esille valtavan potentiaalin, joka löytyy ammatillisen koulutuksen opiskelijoista.

Mielestäni meidän Kokoomusnuorissa pitäisi entistä rohkeammin tuoda esille taloudellisesti kestäviä ajatuksia ja ratkaisuja. Meidän tulee puhua äänekkäämmin niin ydinvoimasta kuin ammattiyhdistysliikkeen verollepanosta. Vapaus ja vastuu, isänmaallisuus, mahdollisuuksien tasa-arvo – näitä ydinarvoja muistaen haluan olla osa liittohallitusta.

Mikael Hedman

Riihimäki, Hämeen Kokoomusnuoret

Olen Mikael Hedman, 22-vuotias kokoomusnuori Riihimäeltä. Opiskelen teologiaa ja uskonnontutkimusta sekä pohjoismaisia kieliä Helsingin yliopistossa. Vuodet 2017-2020 toimin Hausjärven kunnanvaltuuston varavaltuutettuna sekä sivistyslautakunnan jäsenenä. Vuodesta 2019 olen toiminut Riihimäen Kokoomusnuorten puheenjohtajana. Aikaisempiin luottamustehtäviini kokoomusnuorissa on kuulunut jäsenyys Hämeen Kokoomusnuorten piirihallituksessa ja liiton kansainvälisen vaikuttamisen jaostossa sekä aktiivinen toiminta poliittisissa verkostoissa.

Lähdin ehdolle liittohallitukseen, koska haluan kehittää liittoa tinkimättömästi mutta yhteistyökykyisesti parempaan suuntaan, niin aatteellisesti kuin toiminnallisesti. Kokoomusnuorten tulee tarjota poliittinen koti sekä liberaalille että konservatiiville oikeistonuorelle ja pyrkiä erottautumaan kotimaan poliittisella kentällä selkeänä oikeistolaisena vaihtoehtona. Koen, että meidän kokoomusnuorissa tulisi käyttää nykyistä enemmän luovuutta ja tarjota valmiiksi annettujen mallien omaksumisen sijaan uudenlaisia ja mahdollisesti omintakeisiakin ratkaisuja yhteiskunnassa vaikuttavien ääripäiden kannattamien näkemysten välille.

Edellä mainituin sanoin lähden tavoittelemaan Suomen vaikutusvaltaisimman poliittisen nuorisojärjestön liittohallituksen jäsenyyttä vuodelle 2021!

Paavo Koho

Oulu, Oulun Läänin Kokoomusnuoret

Hei, olen Paavo Koho Oulun Läänin Kokoomusnuorista. Olen hakemassa liittokokouksesta luottamusta toimia liittohallituksessa yhteisen hyvän eteen. Olen nyt 5. vuoden lääketieteen opiskelija. Ensi vuoden kiireistä ei muuta mainittavaa, kuin kuntavaalit, joissa olen ehdolla.

Aiempaa kokemusta minulta löytyy Oulun Läänin Kokoomusnuorten piirihallituksesta parilta vuodelta ja toimin myös vuoden Oulun Yliopiston Ylioppilaskunnan Kokoomuksen ryhmäjohtajana ja edelleen jatkan edustajistossa. Ensi vuonnahan meillä on edessä kuntavaalit, joita voi pitää koko vuoden tärkeimpänä tapahtumana. Tarvitsemme hyvää yhteishenkeä, toisten puskemista eteenpäin ja vaalivoittoa. Sosialismi on pysäytettävä. Tuon liittohallitukseen varmasti edellä mainittuja asioita ja näistä minulla on näyttöjä jo OYY:n vaaleista. Keräsimme ystäväni Syväniemen kanssa viikossa listan kasaan ja puskimme itsemme ylivoimaisiksi vaalivoittajiksi Oulussa. Tämä onnistui nimenomaan yhdessä tekemällä ja toisiamme boostaamalla. Haluan tuoda saman menon ensi vuoden kuntavaaleihin liittohallituksesta käsin.

Haastankin kaikki jo tässä vaiheessa antamaan edes pienen panostuksen yhteisen puolueen eteen. Annetaan yhdessä ehdokkaille näkyvyyttä, jotta saamme nuoret valtaamaan valtuustot!

Joni Lehtonurmi

Vaasa, Pohjanmaan Kokoomusnuoret

Olen Joni Lehtonurmi, 29-vuotias Vaasassa asuva pohjalainen kokoomusnuori. Olen kotoisin Kurikan Jurvasta, josta muutin opiskelujen ja töiden perässä Vaasaan. Innostuin opiskeluaikoina Vaasan Ammattikorkeakoulussa vaikuttamisesta ja politiikasta, josta tie vei moneen tehtävään. Tällä tiellä ollaan edelleen ja nyt olen ehdolla Kokoomuksen Nuorten Liiton liittohallitukseen.

Toimin tällä hetkellä Pohjanmaan Kokoomusnuorten puheenjohtajana ja olen toiminut Vaasan Kokoomusnuorten varapuheenjohtajana. Opiskeluaikoina toimin muun muassa Vaasan Ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan hallituksen jäsenenä ja edustajiston varapuheenjohtajana. Uskon vahvasti, että aikaisemmalle kokemukselleni ja näytöilleni on paljon käyttöä liittohallituksessa.

Liittohallituksessa haluan saada maakuntien äänen entistä vahvemmin kuuluviin. On erityisen tärkeää, että saamme liittohallitukseen edustajia ympäri Suomen. Kuntavaalit ovat tulossa ja työtä on vielä paljon, ja siksi Kokoomusnuoret ovat tärkeässä roolissa kuntavaaleissa.

Toinen tärkeä asia liiton kehityksen kannalta on näkyvyyden ja viestinnän merkittävä kehittäminen. Meidän on jatkossa tavoitettava entistä enemmän tavallisia nuoria, jotka eivät ole jäseniämme. Kokoomusta ja Kokoomusnuoria tarvitaan tällä vuosikymmenellä enemmän kuin koskaan! Nyt on aika kääriä hihat ja alkaa hommiin!

Ida Leino

Tampere, Pirkanmaan Kokoomusnuoret

Olen Ida Leino, 26-vuotias kasvatustieteiden kandidaatti Tampereelta. Monelle saatan olla tuttu liiton valtakunnallisilta tapahtumilta järjestösuunnittelijana, mutta päätän tehtävässäni lokakuun lopussa, jotta saatan luokanopettajaopintoni loppuun. Olen enemmän kuin innoissani ehdokkuudesta, sillä minulle on kertynyt uutta intoa ja motivaatiota siirtyä luottamushenkilöpuolelle. Pystyn myös tuomaan oman poliittisen substanssin koulutuspolitiikasta liiton hyödynnettäväksi unohtamatta omaa kehittymisen haluani eri politiikan osa-alueilla.

Tänä vuonna tuli täyteen 10 vuotta siitä, kun liityin Kokoomusnuoriin. Olen päässyt vaikuttamaan paikallisella ja piiritasolla luottamushenkilönä sekä työntekijänä niin piiri- kuin valtakunnallisellakin tasolla. Pitkä kokemus on tuonut syvyyttä ajatteluun. Kokoomusnuoret on järjestönä kulkenut pitkän matkan kymmenen vuoden aikana ja suunta on ollut positiivinen. Haluan pitää siitä kiinni ja puolustaa avoimuutta, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta omalla oikeudenmukaisella, havainnoivalla ja diplomaattisella otteellani.

Ensi vuoden tärkein painopiste on kuntavaaleissa. Tärkeä ja kunnianhimoinen tavoite on, että jokaisessa kunnassa voisi äänestää alle 30-vuotiasta kokoomuslaista. Tämän tavoitteen eteen tulen laittamaan kaikki paukut! Paikallistasoa tulee tukea koulutustoiminnassa ja ehdokashankinnassa. Ehdolle lähteneitä pitää muistaa sparrata ja tukea niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Kunnissa tarvitaan kokoomuslaisia ratkaisuja tulevaisuuden haasteiden ratkomiseen!

Toivottavasti pääsemme näkemään Seinäjoella💙

Riku-Mikael Leppänen

Turku, Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret

Hei, olen Riku-Mikael Leppänen Varsinais-Suomen kokoomusnuorista ja haen tänä vuonna liittohallitukseen. Opiskelen parhaillaan poliittista historiaa Turun yliopistossa neljättä vuotta, ja opintojeni pääpaino on kansainvälisissä suhteissa. Poliittisen historian lisäksi opintoihini sisältyy taloustiede ja evoluutiopsykologia. Kokoomusnuoriin liityin keväällä 2017 ja aika järjestössämme on antanut minulle paljon. Viime syksynä tulin valituksi äänivyöryllä Turun yliopiston edustajistoon ainoana Ryhmä Kokoomuksen edustajana ja viimeisin vuosi on kulunutkin puolustaen oikeistolaista maailmankuvaa vihervasemmiston propagandakoneistoa vastaan.

Mielestäni kokoomusnuorten sekä myös itse emopuolueen linja tarvitsee terävöittämistä. Me olemme vielä johtava vastuupuolue, mutta monessa poliittisessa kysymyksessä suuntamme on ollut kaukana vastuullisuudesta. Maahanmuuttolinjamme on ollut epärealistinen ja jopa vahingollinen suomen kansakunnalle, ja talouspolitiikassa olemme hiljentyneet EU:n ansaitseman kritiikin suhteen. Me tarvitsemme ja suomalaiset ansaitsevat oikeistolaisempaa eli vastuullisempaa politiikkaa, sekä rohkeutta olla aidosti puolueemme aatteellinen omatunto.

Me kokoomusnuoret olemme kaikki yksilöitä ja jaamme eroavaisuuksia niin talouspolitiikassa, kuin arvoissakin. Eroavaisuuksista huolimatta uskon, että yhdessä toimiminen ja yhteen pelaaminen on paras tapa saada asioita aikaan. Näillä sanoin asetun ehdolle kokoomusnuorten liittohallitukseen vuodelle 2021 ja toivotan kaikille kanssahakijoille onnea ja menestystä prosessiin!

Aapomikko Matti

Pello, Lapin Kokoomusnuoret

Olen 25-vuotias Pellolainen varavaltuutettu, joka opiskelee tietojenkäsittelytiedettä Oulun yliopistossa. Kymmenen vuoden jäsenyyden ja seitsemän aktiivisen vuoden aikana olen toiminut useamman lappilaisen paikallisyhdistyksen uudelleen käynnistäjänä sekä taustavoimana eri vastuutehtävissä. Piiritasolla olen ollut 2019 Lapin piirin pj:nä ja sitä ennen piirihallituksen jäsenenä ja varajäsenenä useamman vuoden ajan Lapissa. Liittotasolla olen toiminut verkostojen ja työryhmien jäsenenä sekä liiton tapahtumien aktiivisena kävijänä.

Haluan tuoda oman kokemukseni sekä aikani liiton käyttöön. Lupaan, että en hae, enkä hakeudu mihinkään muuhu aikaa vievään luottamustehtävään. Vuoden 2021 selkeästi kaksi suurinta haastetta ovat kuntavaalit sekä hyväksyttävän uuden strategian jalkauttaminen. Lupaan olla ehdolla esimerkkiä näyttäen kuntavaaleissa sekä ylioppilaskunnan edustajiston vaaleissa, mikäli tulen valituksi liittohallitukseen.

Kokoomusnuorilla on 13 hienoa piiriä, joissa kaikissa on mahtavia persoonia sekä kaikkien tapahtumissa olen vieraillut. Rakkain ja samalla kotipiirini on kuitenkin Lappi, mutta siltikään en halua olla minkään piirin ehdokas. Haen luottamusta kokoomusnuorten kaikilta liittokokous edustajilta yli piirirajojen toimia liittohallituksessa yhdessä muiden valituksi tulleiden kanssa koko liiton parhaaksi. Äänelläsi on vaikutusta, käytä se.

Santeri Nousjoki

Kärkölä, Hämeen Kokoomusnuoret

Olen Santeri Nousjoki, 20-vuotias kokoomusnuori Kärkölästä, Hämeen sydänmailta. Opiskelen Helsingin yliopistossa maataloustieteitä ensimmäistä vuotta. Kokoomusnuorissa olen toiminut vuosien varrella useissa eri tehtävissä, kuten Lahden Kokoomuksen Nuorten puheenjohtajana ja Hämeen piirihallituksessa. Kokoomustoiminnan lisäksi vaikutan Varusmiesliiton hallituksessa sekä kotiseurakuntani kirkkovaltuustossa.

Minulle kokoomus ajaa koko isänmaan asiaa. Oli sitten maaseudulta tai kaupungista, kokoomuslainen maailmankuva on helppo kokea omakseen: valtion tulee puuttua yksilön toimintaan mahdollisimman vähän. Tähän periaatteeseen on pystytty sitoutumaan eroista huolimatta.

Tästä yhteisestä fokuksesta tulee pitää huolta myös liitossamme. Toinen, eri tavalla ajatteleva, kokoomusnuori ei ole vihollinen, vaan eri näkökulmaa edustava liittolainen. Sävyerojen sijasta tulisi keskittyä olennaiseen, eli sosialismin kaatamiseen.

Kokoomusnuorten tulisi ottaa sille kuuluva paikka puolueen selkärankana takaisin, ja sen eteen on liittohallituksessakin tehtävä töitä. Liittohallitus saisi minusta erilaisia näkökulmia tuovan tiimipelaajaan, joka ei ainakaan jäisi hiljaiseksi. Haluan olla mukana siinä työssä, jonka seurauksena suomalaiset kokisivat kokoomuksen ja kokoomusnuoret jatkossakin ykkösvaihtoehdokseen koko Suomessa.

Santeri Nousjoki

Georg Närjä

Espoo, Uudenmaan Kokoomusnuoret

Heippa kaikille, nimeni on Georg Närjä ja olen 18-vuotias espoolainen abiturientti. Olen ollut jäsenenä muutaman vuoden ja toiminut sen aikana aktiivisesti liiton eri tasoilla, viimeisimpänä Uudenmaan Kokoomusnuorten varapuheenjohtajana.

Mielestäni Kokoomusnuorten tulee tulevaisuudessa keskittyä niihin asioihin, joita kokoomusnuorten kannattaa edistää. Kokoomusnuorten ei tule pyrkiä ratkaisemaan ongelmia, jotka ovat lyhyen aikavälin ”suuria” ongelmia tai kokonaan intressiemme ulkopuolella.

Nuorille leimallista on into vaikuttaa asioihin, mutta sinisilmäisyys ja naiivi usko hyvän tekemiseen ei välttämättä johda hyviin lopputuloksiin. Sen jalkoihin voi jäädä tärkeitä keskusteluja siitä, mitkä asiat ylipäänsä ovat ongelmia. Tärkeämpää onkin, että me nuoret voimme lähestyä asioita avoimesti. Itse näkisin kokoomusnuoret järjestönä, jossa kaltaiseni nuori voi oppia kaikki näkökulmat asioihin järkiperusteiden kautta. Erityisen tärkeää olisi päästä irti kulttuurista, jossa määritellään nuorille sukupolville tiettyjä agendoja, joita ei saa kyseenalaistaa.

Tämän päivän Kokoomusnuoret on banaali toimija, joka ei erotu harmaasta massasta. Meidän täytyy kirkastaa viestiämme. Samalla meidän täytyy aloittaa sopeuttamaan toimintaamme koronan jälkeiseen aikaan, leikkaukset näet tulevat iskemään myös Kokoomusnuoriin. Nämä ovat vaikeita yhtälöitä, mutta ne ovat ratkaistavissa.

Calvin Otewa

Lappeenranta, Kaakkois-Suomen Kokoomusnuoret

Liityin kokoomusnuoriin innokkaana nuorisovaltuutettuna 2017. Olen siitä asti kokenut vahvasti olevani osa itseäni suurempaa voimaa, jolla Suomea viedään eteenpäin. Vastuuta olen kantanut ja Kaakkois-Suomessa olemmekin tehneet erittäin toimivaa jäsenhankintaa ja toimintaa!

Mikään ei minua horjuta, mutta se tapa millä Suomea johdetaan saa minut miettimään: Miten voimme yhdessä estää kestämättömälle polulle astumisen? Meillä kokoomusnuorilla on paljon henkistä pääomaa järkiratkaisujen tekemiseen. Tämän potentiaalin valjastaminen sekä toimintamme houkuttelevuuden lisääminen toiminnasta kiinnostuneille ovat meidän tärkeimmät keinot tavoitteen saavuttamiseksi.

Koronan jälkeisessä ajassa nuorisopolitiikan kenttä on vallattavissa. Minä tahdon, että Kokoomusnuoret valtaavat tämän kentän. Pystyn takaamaan sen teille, että tätä varten olen sinun ehdokkaasi. Tämän takia pyrin Kokoomuksen Nuorten liiton liittohallitukseen.

Calvin Otewa

Toni Pakarinen

Helsinki, Helsingin Kokoomusnuoret

Olen Toni Pakarinen, 22-vuotias valtiotieteiden ja kauppatieteiden opiskelija Helsingistä.

Viime kesänä käymäni Politiikan approbaturin myötä olen entistäkin motivoituneempi kantamaan vastuuta liittomme tulevaisuudesta ja tuomaan omaa työpanostani sen rakentamiseksi. Kurssin jälkeen käymieni lukuisten keskustelujen myötä olenkin vakuuttunut voivani tarjota oman osaamiseni Kokoomusnuorten liittohallitukseen.

Toimin tällä hetkellä Varusmiesliiton liittohallituksessa, Hankenin edustajistossa sekä Kokoomuksen puoluevaltuuston varajäsenenä. Lisäksi olen työskennellyt talousviestinnän suunnittelijana sekä pääomasijoitusalan ja osakesäästämisen edunvalvonnan parissa.

Politiikassa ja Kokoomusnuorissa minulle tärkeimpiä arvoja ovatkin isänmaallisuus yhdistettynä eurooppalaisuuteen, tasa-arvo yhdistettynä yksilön vastuuseen ja vastuullinen talouspolitiikka yhdistettynä uskottavaan ilmastopolitiikkaan.

Visiossani Kokoomus ja Kokoomusnuoret eivät ole vain poukkoilevaa massaa vihreiden ja perussuomalaisten väliltä. Uskon, että Kokoomusnuoret voivat tarjota uskottavan ja johdonmukaisen ratkaisun politiikan nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

Tämän vision rakentamiseksi toisin liittohallitukseen asiantuntevaa talousasioiden ja yhteiskunnallisen ajattelun ymmärrystä sekä kokemusta viestinnän kehittämisestä.

Sera Savolainen

Helsinki, Savo-Karjalan Kokoomusnuoret

Olen Sera Savolainen, sittemmin helsinkiläistynyt 20-vuotias insinööriopiskelija. Juureni ovat Savon sydämessä Kuopiossa, jossa myös taipaleeni Kokoomusnuorissa on alkanut. Polkuni on kulkenut paikallistoiminnan kautta piirin puheenjohtajistoon ja aktiivisen valtakunnallisen toiminnan kautta syntyneisiin tärkeisiin ystävyyssuhteisiin. Nyt olen pisteessä, jossa tahdon tuoda osaamiseni kaikkien kokoomusnuorten käyttöön ja asettua ehdolle liittohallitukseen.

Järjestömme on ottanut viime vuosina positiivisia askelia yhdenvertaisempaan suuntaan. On kuitenkin valitettava tosiasia, että järjestömme sisällä on edelleen epäkohtia, joiden eteen on tehtävä töitä. Järjestöllämme on oltava selkeät toimintatavat ja riittävääkin paremmat keinot tällaisen käyttäytymisen kitkemiseen. Mikäli liittokokous suo minulle luottamuksen toimia liittohallituksessa, saa liitto käyttöönsä visionäärisen ja sovinnollisen toimijan kehitysideoilla, joilla rakkaan järjestömme toimintatapoja voidaan kehittää kaikille suotuisammiksi.

Tulevaisuuden Kokoomusnuoret on minulle järjestö, jossa voidaan paremmin ja ollaan yhdenvertaisempia kuin koskaan. Se vaatii paljon, mutta sellaisen vision toteutumisen eteen olen valmis tekemään kovasti töitä ja kuulemaan kokoomusnuoria jokaisessa Suomen kolkassa, kuten tähänkin asti.

Nähdään liittokokouksessa!

Sera

Pauliina Tuusa

Turku, Varsinais-Suomen Kokoomusnuoret

Haluni vaikuttaa ja osallistua päätöksentekoon on aina ollut läsnä elämässäni. Vaikka puoluetta valitessa kokoomus oli minulle yksi selkeimpiä vaihtoehtoja, ei jäsenyys ollut itsestäänselvyys. Se oli kovan lukemisen ja pohdinnan tulos: kahlasin läpi suomalaisten puolueiden toimintaa ohjaavia asiakirjoja ja pohdin paljon itseäni. Tämä kuvaa luonnettani hyvin: haluan tietää mahdollisimman paljon ennen kuin teen päätökseni.

Kokoomuksessa rakastuin siihen, miten asiakeskeisenä ja realistisena puolueen maailmankuva näyttäytyi. Pienessä kaupungissa minun oli ollut vaikea löytää paikkaa ja yhteisöä, jossa voisin samaan aikaan ylpeästi ilmaista isänmaallisuuteni, mutta jossa eurooppalaisuutenikin hyväksyttäisiin. Kokoomus, etenkin Kokoomusnuoret, on ollut minulle tuo yhteisö.

Surullisinta olisi kuulla niiden ihmisten tarinaa, jotka ovat joukossamme hiljentyneet pelätessään tulevansa runnelluksi omiensa toimesta. Silti jokainen kokoomusnuori tietää, että työtä avoimen keskustelun eteen on tehtävä. Osa meistä tietää myös, ettemme syyttelyllä ja toisen ihmisyyttä tallomalla pysty mihinkään.

Suurinta sydämen sivistystä on hyväksyvä yhteiselo silloinkin, kun näkökulmamme ja mielipiteemme eroavat jyrkästi. Yhteiselo on kuitenkin mahdotonta, jos toimintaa ohjaa vain ehdoton oman edun tavoittelu ja faktojen kyseenalaistaminen.

Ohjeet esittelyn lähettämiseen

Liittokokouksen ehdokkaille tarjotaan mahdollisuus esittäytyä tällä sivulla. Esittäytymistä varten tulee toimittaa seuraavat materiaalit:

1) Perustiedot

• Kotikunta & piiri
  • Mihin pestiin hakee

2) Esittelyteksti

• Maksimimerkkimäärä 1200 ilman välilyöntejä
  • Voit kertoa esimerkiksi aiemmasta kokemuksestasi Kokoomusnuorissa ja muussa järjestötoiminnassa, miksi haluat valituksi ja minkälaisia asioita pestissäsi edistäisit.

3) Kuva

• Kuvan toivotaan olevan hyvälaatuinen.
  • Kuva rajataan neliöksi.

Toimita materiaalit osoitteeseen elmo.eklund@kokoomusnuoret.fi ja otsikoi viestisi “Ehdokasesittely // Oma Nimi”. Esittelyt lisätään tälle sivulle pääsääntöisesti kerran viikossa.

Lisätietoja ehdokasesittelyistä:

Eklund Elmo

Viestintäsuunnittelija

elmo.eklund@kokoomusnuoret.fi

Viestinnän suunnittelu ja koordinointi, mainosmateriaalit, poliittinen suunnittelu