Koulutusjärjestelmää päivitettävä kovalla kädellä
Suomen koulutusjärjestelmä kaipaa suurempaa remonttia, kuin vain lukiokurssijaon uudelleenjärjestelyä. Oppivelvollisuuden pidentäminen ja muut poppakonstit eivät ratkaise perustavanlaatuisia ongelmakohtia – suomalainen koulutusjärjestelmä on putoamassa kehityksen kyydistä.
Harvoilla aloilla työelämä sujuisi enää päivääkään ilman tietotekniikkaa, mutta koulumaailmassa vanhat kirjat ja karttakepit ovat vielä arkipäivää. Tietotekniikan merkitys kasvaa päivä päivältä elektronisten laitteiden ja innovaatioiden määrän lisääntyessä. Tämän johdosta kouluissakin on panostettava tietotekniikan opettamiseen oleellisesti nykyistä enemmän.
”Opetussuunnitelmista ei kannata tehdä liian tiukkoja, sillä maailma muuttuu ennennäkemätöntä tahtia, mikä tuhoaa ja luo aloja yhä nopeammin”, Kaakkois-Suomen Kokoomusnuorten piirihallituksen jäsen Veijo Tikka painottaa.
Eräs tapa yhdistää motivaation lisääminen ja tietotekniikka olisi sähköiset materiaalit. Kirjojen hankkiminen halpenisi, kun kirjat siirtyisivät tabletteihin, jotka voisivat olla joko oppilaiden omia tai koululta saatavia. Tällä tavoin voisi myös innoittaa kustantamoita kehittämään vuorovaikutteisia kirjoja. Lisäksi vuorovaikutteiset kirjat mahdollistaisivat sisällön päivittämisen tiedon vanhetessa ja opiskelijoiden omien huomautusten ja linkkien lisäämisen muiden nähtäviksi.
”On kiinni opettajista, miten tietotekniikka etenee kouluissa. Siksi opettajienkin taitojen ja osaamisen parantamiseen on panostettava”, Tikka sanoo.
Rakenteet muuttuvat myös pilvipalveluiden muodossa. Yhdysvalloissa Amazon Web Servicesin pilvilaskenta auttaa yliopistoja vaativimmissa tutkimuksissa. Suomessa on melkein kaikissa kouluissa hyvä internetyhteys ja videotykki, joten maanlaajuiset asiantuntijaluennot ovat teoriassa mahdollisia, kun Suomi on vielä yhdellä aikavyöhykkeellä.