Valtiohallinnon keskittämisessä on saavutettu lakipiste

Viime viikolla uutisoitiin, että Kokemäen ja Kankaanpään verotoimistot ovat lakkautuslistalla. Myös poliisin pienempien toimipisteiden kohtalo on vaakalaudalla säästöjen takia. Satakunnan Kokoomusnuorten piirihallituksen mielestä valtiohallinnon keskittämisessä ja suuruuden ihannoinnissa on ylitetty kokonaisedullisuuden rajat. Valtiohallinto on täynnä esimerkkejä, joissa ei keskittämisellä ole saavutettu kustannussäästöjä. Usein aitojen säästöjen aikaansaaminen vaatisi suoria irtisanomisia tai kiinteistöomaisuudesta luopumista ja nämä toimenpiteet tuntuvat olevan vaikeita toteuttaa.

”Satakunta ei ole niin harvaanasuttua maaseutua, että voisimme hyväksyä yli 100km asiointimatkan esimerkiksi verovirastoon tai poliisille”, huomauttaa varapuheenjohtaja Henri Salo ja jatkaa: ”Satakunnassa on kohta tällä menolla alueita, joista on yhtä pitkä tai pidempi matka verotoimistoon kuin Lapin alueella monissa kunnissa tällä hetkellä.” Satakunnan kaltaisiin Etelä-Suomen maakuntiin tulisi hajauttaa vähintään pienimuotoisia asiointipisteitä, joissa voitaisiin hoitaa ihmiskontaktia vaativia asiointipalveluita. Palvelupisteiden vähennystarve tulisi pikemminkin hoitaa julkista sektoria keventämällä ja erinäisiä rakenteita yksinkertaistamalla. Kuntauudistuksen suhteen on nähtävillä samainen väärä lähestymistapa. Ensin luodaan suuret yksiköt ja sitten vasta pohditaan mitä palveluita näiden tulisi järjestää ja kuinka lähellä ihmistä.

”Mikäli jokaisessa Suomen kunnassa ja kaupungissa olisi kaksi verovirkailijaa, se vastaisi suurin piirtein Kansallisoopperan henkilöstömäärää”, hallituksen jäsen Juho Anttila suhteuttaa tilannetta esimerkin avulla.

Henri Salo, salo.henrikristian@gmail.com, 044-5581684
varapuheenjohtaja