Keskustan puheenjohtajapeli vaarantaa aluepolitiikan

Kannanotto

Kokoomuksen Nuorten Liitto pelkää keskustan puheenjohtajapelin vaarantavan järkevän aluepolitiikan Suomessa. Keskustan puheenjohtajavaali on saamassa huolestuttavia piirteitä. ”Uudistusmieliset eivät ole käytettävissä tehtävään ja vanhan koulukunnan säilyttäjät ovat kovassa nosteessa. Tästä sietää olla muissakin puolueissa huolissaan”, toteaa Kokoomusnuorten puheenjohtaja Wille Rydman.

Erityisen huolissaan Kokoomusnuoret on keskustan puheenjohtajapelin vaikutuksesta aluepolitiikkaan. ”Kunta- ja palvelurakenneuudistus on ollut keskustalle vaikea pala. Halu säilyttää muinaiset kuntarajat on ollut monelle keskustapoliitikolle tärkeämpää kuin toimivien palveluiden takaaminen. Jos keskustan muutoshaluttoman siiven edustajat pääsevät puolueessa valtaan, voi tämä entisestään vaikeuttaa välttämättömien uudistusten tekemistä”, Rydman suomii.

Kokoomusnuoret vaativat, etteivät valtapoliittiset taistelut puolueiden sisällä saa vaarantaa ponnisteluja Suomen selviämiseksi nykyisestä taloustaantumasta. Kunta- ja palvelurakenteiden rohkea uudistaminen on erityisen välttämätöntä nyt, kun Suomea jäytää samanaikaisesti sekä julkisen talouden rahoituskriisi että väestön eläköityminen.

”Nurkkakuntainen tarrautuminen entisaikain rakenteisiin on varmin tapa maaseudun riuduttamiseksi. Vastuulliset poliitikot panostavat kasvukeskuksiin, elinvoimaisiin maakuntakeskuksiin ja väestöpohjaltaan riittävän isoihin kuntayksiköihin, joilla on edellytykset tuottaa kohtuulliseen hintaan kuntalaisten tarvitsemat palvelut”, Rydman summaa. ”Kokoomusnuoret toivoo, että keskustan tuleva puheenjohtaja on sitoutunut tällaiseen vastuulliseen aluepoliittiseen ajatteluun.”