Kokoomusnuorten Vuornos: Poliittiset mielenilmaukset jätettävä työajan ulkopuolelle

Tiedote

Kokoomusnuorten puheenjohtaja Henrik Vuornos kritisoi voimakkaasti SAK:n perjantaille 2.2. järjestämää poliittista lakkoa. Vuornoksen mukaan poliittiset mielenilmaukset tulisi lähtökohtaisesti järjestää vapaa-ajalla, eikä kesken työpäivän.

”SAK:n masinoima poliittinen lakko hallituksen aktiivimallia vastaan aiheuttaa merkittävästi haittaa ihmisille sekä mittavat tappiot yrityksille. Työnseisaukset vaikuttavat muun muassa joukkoliikenteeseen vaikeuttaen työ- ja koulumatkoja maanlaajuisesti. Lasku ja haitta lakkoilusta kohdistuu siis tahoille, joilla ei ole osaa eikä arpaa eduskunnan päätöksenteossa. Tämä on minusta yksiselitteisesti väärin”, Vuornos toteaa.

Vuornoksen mukaan lakkojen oikeutus on huomattavasti suurempi silloin, kun ne kohdistuvat työnantajan ja työntekijän välisiin työsuhdeasioihin, joista osapuolet neuvottelevat keskenään, ja joihin molemmat osapuolet voivat myös vaikuttaa. Vuornos muistuttaa, että aktiivimallissa ihmisillä on omilla toimillaan mahdollisuus vaikuttaa työttömyysturvan tasoon, mutta yrityksillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa eduskunnan päätöksentekoon ja välttää poliittisten lakkojen synnyttämiä kustannuksia.

Vuornos kantaa myös huolta tulevan perjantain poliittisten lakkojen vaikutuksista kasvuun kääntyneeseen kansantalouteen. Hänen mielestään lakko tuottaa kohtuuttomat taloudelliset vahingot suhteessa aktiivimallin mittaluokkaan.

”SAK jahtaa kärpästä kirveellä posliinikaupassa. Pelkästään Teknologiateollisuudessa vahinkojen arvioidaan olevan 230 miljoonaa euroa, jonka päälle voidaan laskea myös AKT:n liikenteen seisauksen aiheuttamat mittavat vahingot. Aktiivimalli on mittaluokaltaan pieni työllisyystoimenpide, eikä lakon laajuus ole missään suhteessa aktiivimallin kokoon”, sanoo Vuornos.

Vuornos vaatii hallitusta selvittämään poliittisten lakkojen aiheuttamien vahinkojen korvausvelvollisuuden järkevöittämistä sekä työrauhavelvoitteen aikana luvatta poliittiseen lakkoon osallistumisen varoitusperusteeksi tekemisen mahdollisuutta. Hän peräänkuuluttaa ammattiyhdistysliikkeeltä vastuuta, ja kiitteleekin STTK:n ja Akavan vastuullista toimintaa asiassa.

“Lähtökohtaisesti poliittiseen toimintaan osallistuminen on jokaisen kansalaisoikeus. Tämä tulisi kuitenkin tehdä vapaa-ajalla, eikä työajalla aiheuttaen vahinkoa sivullisille ihmisille, suomalaisille yrityksille ja nousuun kääntyneelle kansantaloudelle. Näin pääosin onneksi toimitaankin – Suomessa on järjestetty useita suuria ja vaikuttavia mielenilmaisuja viime vuosina. Maalaisjärjellä ajateltuna on järjetöntä, että töistä voi olla pois osoittaakseen mieltä eduskunnan demokraattisen enemmistön tekemiä päätöksiä vastaan”, Vuornos summaa.

Lisätiedot:
Henrik Vuornos